طراحي مدل فرهنگ سازماني ديجيتال در شركت مجتمع گاز پارس جنوبي با رويكرد تحليل مضمون
الموضوعات : human resource managementبهزاد خوشنود 1 , ودادی، احمد ودادی 2 , ناصر میرسپاسی 3
1 - کارمند - شرکت مجتمع گازپارس جنوبی
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - علوم تحقیقات
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی دیجیتال, شركت مجتمع گاز پارس جنوبي, رویکرد تحلیل مضمون,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف : با ورود به هزاره سوم و پیشرفتهای فنآورانه، هر سازمان در تلاش است تا با بهرهگیری از دیجیتال سازی امور جاری خود، بتواند دادهها را ذخیره، پردازش و بهرهگیری لازم نماید. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل فرهنگ سازماني دیجیتال در شركت مجتمع گاز پارس جنوبي با رویکرد تحلیل مضمون می باشد.
روش تحقیق: روش این پژوهش، تحلیل تم می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق بود. جامعه پژوهش 10 نفر از افراد خبره در مجتمع گاز پارس جنوبي بودند که تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه انجام شد. سپس با کدگذاری باز و محوری، مدل اولیه طراحی گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد فرهنگ سازماني دیجیتال مشتمل بر 2 مضمون فراگیر رفتارمشاهده پذیر، و ارزش ها و باورها، و پنج مضمون سازمان دهنده شامل محیط کار دیجیتال، رهبری دیجیتال، روابط وارتباطات، ارزش های فردی و ارزش های جمعی با 25 مولفه در قالب مضامین پایه می باشد.
نتیجه گیری: فرهنگ سازمانی دیجیتال پویا و پیشرفته بر پایه همکاری، نوآوری و یادگیری مداوم میتواند به مدیران و پژوهشگران در درک بهتر و بهبود فرهنگ سازمانی دیجیتال کمک نماید.
