پیشبینی اضطراب رقابتی بر اساس فرایند تنظیم هیجان و کمالگرایی در بازیکنان تکواندو
الموضوعات : Research Journal of Sociological of Sport
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
الکلمات المفتاحية: اضطراب رقابتی, فرایندهای تنظیم هیجان, کمالگرایی,
ملخص المقالة :
مقدمه : پژوهش حاضر باهدف پیش بینی اضطراب رقابتی بر اساس فرایندهای تنظیم هیجان و کمال¬¬گرایی در بازیکنان تکواندو انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه تکواندوکاران زن سبک مبارزه (کیوروگی)، شرکت کننده در مسابقات زمستان 1403 استان تهران که تعداد 120 نفر بودند، تشکیل داد و با استفاده از فرمول کوکران 92 نفر به روش نمونه گیری در دسترس و داوطلب به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه اضطراب رقابتی بشارت و همکاران (1388)، پرسشنامه خود نظم جویی شناختی هیجانی گارنفسگی وکراج (2006)، پرسشنامه کمال¬گرایی شورت (1995) برای جمع¬آوری داده¬ها استفاده شد. داده¬ها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل ¬رگرسیون چند ¬متغیره به روش همزمان تحلیل شدند. یافتهها : نتایج نشان داد که بین فرایندهای تنظیم هیجان و کمال¬گرایی منفی با اضطراب رقابتی در تکواندوکاران رابطه معناداری وجود داشت (01/0 (P <. بین فرایندهای تنظیم هیجان مثبت و کمال¬گرایی مثبت با اضطراب رقابتی در تکواندوکاران رابطه منفی معناداری وجود داشت (01/0 (P <. بین فرایندهای تنظیم هیجان منفی و کمال¬گرایی منفی با اضطراب رقابتی در تکواندوکاران رابطه مثبت معناداری وجود داشت (01/0 (P <. تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن بود که فرایندهای تنظیم هیجان و کمال¬گرایی در پیش¬بینی اضطراب رقابتی، سهم دارند و 46 درصد از واریانس اضطراب رقابتی را تبیین کردند. نتیجهگیری: یافته¬های پژوهش در کل بیانگر آن است که فرایندهای تنظیم هیجان و کمال¬گرایی نقش مهم و مؤثر در اضطراب رقابتی دارند و تکواندوکاران که از هیجانات مثبت و کمال¬گرایی مثبت بهره می¬گرفتند از اضطراب رقابتی کمتر و اعتماد به نفس بالاتری برخوردار بودند. بنابراین در راستای کاهش و مدیریت اضطراب رقابتی، با توجه به اینکه در این زمینه پروتکل آموزش تنظیم هیجان و درمان کمال¬گرایی نیز وجود دارد، مداخلات برای به کارگیری فرایندهای مؤثرتر تنظیم هیجان و کمال¬گرایی مثبت در تکواندوکاران و به ویژه در زنان تکواندو کار استفاده شود
References:
Abolghasemi, A., Kiamarshi, A., & Eskandar, P. (2013). The relationship between perfectionism, conscientiousness, and competitive anxiety with athletic performance of taekwondo athletes. Journal of Motor Behavior and Sport Psychology, 2(1), 265–287.
Aminnejad, P., Hampushi, L., Khosresteh, M., & Zeidabadi, R. (2020). Structural relationships between sport mindfulness and emotion regulation strategies with competitive anxiety of athletes. Scientific-Research Journal of Psychology, (95), 317–333.
Amirian, M., Hejazi-Dinan, P., & Rahimian-Mashhadi, M. (2018). The effect of gender and type of sport on achievement motivation and fear of failure in individual and team elite athletes. Studies in Sport Psychology, 7(25), 131–148.
Besharat, M. A. (2005). The relationship between perfectionism and sport success. Movement Journal, (23), 51–65.
Besharat, M. A. (2009). Development and norming of the multidimensional competitive anxiety questionnaire [Research report]. University of Tehran.
Ford, J. L., Ildefonso, K., Jones, M. L., & Arvinen-Barrow, M. (2017). Sport-related anxiety: Current insights. Open Access Journal of Sports Medicine, 8, 205–212.
Freire, G. L. M., da Cruz Sousa, V., Alves, J. F. N., de Moraes, J. F. V. N., de Oliveira, D. V., & do Nascimento Junior, J. R. A. (2020). Are the traits of perfectionism associated with pre-competitive anxiety in young athletes? Perfectionism and pre-competitive anxiety in young athletes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 20(2), 37–46.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences, 40(8), 1659–1669.
Gill, D. L., Williams, L., & Reifsteck, E. J. (2017). Psychological dynamics of sport and exercise (4th ed., pp. 46–50). Human Kinetics.
Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1), 1–26.
Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348–362.
Hewitt, P. L., Flett, G. L., Besser, A., Sherry, S. B., & McGee, B. (2003). Perfectionism is multidimensional: A reply to. Behaviour Research and Therapy, 41(10), 1221–1236.
Heydarzadeh, B., & Derakhshan-Jazi, S. (2020). Examining psychological factors of success in taekwondo sport. Proceedings of the 3rd International Conference on Psychology, Counseling, and Education.
Kalkhoran, J. F., Avazpour, S., & Alizadeh, H. (2016). Relationship between positive and negative perfectionism and state competitive anxiety in non-professional football players. Quarterly Journal of Growth and Motor Learning, Sport, 8(3), 435–449.
Kuan, G., Morris, T., Kueh, Y. C., & Terry, P. C. (2018). Effects of relaxing and arousing music during imagery training on dart-throwing performance, physiological arousal indices, and competitive state anxiety. Frontiers in Psychology, 9, Article 14.
Kumar, A. (2016). A study of pre-competitive anxiety involving male and female players competing in team versus individual events. International Journal of Physical Education, Sports and Health, 3(1), 135–137.
Meyers, L. S., Gamst, G. G., & Guarino, A. J. (2006). Applied multivariate research: Design and interpretation (1st ed.). Sage Publications.
Mohseni, M., & Zarei, [Initial]. (2019). The relationship between emotion regulation strategies and dimensions of trait and state competitive anxiety in taekwondo athletes at the Ambassador Cup in South Korea. Journal of Cognitive Psychology and Psychiatry, 6(2)
Mohseni, M., & Zarei, S. (2019). The relationship between emotion regulation strategies and trait-state dimensions of competitive anxiety in taekwondo athletes at the Ambassador Cup in South Korea. Journal of Cognitive Psychology and Psychiatry, 6(2), 86–101.
Molazem, T., Peymanirad, H., Esmaeilzadeh-Ghandahari, M. R., & Fahim-Dovin, H. (2022). Identifying and explaining factors influencing perfectionism in professional managers, coaches, and athletes in the country. Knowledge Management in Sport, 2(1), 62–78.
Sadati, S. S., Malatef, G., Afrouz, G., & Behpouzh, A. (2008). The relationship between dimensions of perfectionism and creativity in high school students attending gifted schools. In Proceedings of the 1st National Conference on Creativity and Innovation in Iran [Conference paper].
Sahebi, A., Shahabi Kasab, M. R., & Zeidabadi, R. (2017). Effects of external focus distances and cognitive emotion regulation strategies on performance of charkh tizh and jomani bastani practitioners. Studies in Sport Psychology, (19), 31–42.
Salman, Z., Khosravi, Z., Zareian, E., & Ajilchi, B. (2016). Determining the validity and reliability of the sports injury anxiety questionnaire. Educational Measurement Quarterly, 7(25), 49–74. Allameh Tabataba’i University.
Samienia, M., Nikbakhsh, R., & Safania, A. M. (2018). Perfectionism, burnout, and engagement in athletes: The mediating role of self-determination theory. Studies in Sport Psychology, (26), 121–132.
Sarp, N., & Tosun, A. (2011). Duygu ve otobiyografik bellek. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 3(3), 395–414.
Shams-Alam, S. B., & Besharat, M. A. (2024). A multidimensional review of the emotion regulation construct. Royesh-e Psychology, (5), 45–56.
Simon, J. A., & Martens, R. (1977). S.C.A.T. as a predictor of A-states in varying competitive situations. In D. M. Landers & R. W. Christina (Eds.), Psychology of motor behavior and sport (Vol. 2, pp. 146–156). Human Kinetics.
Soleimani, M., & Mohammadzadeh, H. (2022). The relationship between perfectionism, psychological distress, and coping strategies in endurance athletes. Mind, Movement and Behavior, 1(1), 171–184.
Terry-Short, L. A., Owens, R. G., Slade, P. D., & Dewey, M. E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and Individual Differences, 18(5), 663–668.
Tóth, R., Turner, M. J., Kökény, T., & Tóth, L. (2022). “I must be perfect”: The role of irrational beliefs and perfectionism on the competitive anxiety of Hungarian athletes. Frontiers in Psychology, 13, Article 994126.
Uphill, M. A., Lane, A. M., & Jones, M. V. (2012). Emotion regulation questionnaire for use with athletes. Psychology of Sport and Exercise, 13(6), 761–770.
Vahedi, H. (2005). Reliability, validity, and psychometric properties of the cognitive regulation questionnaire. Quarterly Journal of Psychological Research, 12(23), 18–24.
Whiteley, G. (2013). How trait and state anxiety influence athletic performance (Bachelor’s thesis, Wittenberg University). Wittenberg University Repository.
