ارائه مدل کارآفرینی پایدار در حوزه فناوری های دیجیتال
الموضوعات : business management
علیرضا کلانتری
1
,
حیدر تورانی
2
,
سمیه قجری
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی پایدار, فناوری های دیجیتال, روش داده بنیاد, تکنیک دلفی- فازی,
ملخص المقالة :
توجه به کارآفرینی پایدار در توسعه اقتصادی و بکارگیری آن در شیوه های فناوری دیجیتال به شرکت ها اجازه می دهد که به شناسایی مشتریان جدید، توسعه محصول و نیازهای متنوع و در حال تغییر مشتریان پرداخته و در نهایت به سودآوری دست یابند. پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدل کارآفرینی پایدار در حوزه فناوری های دیجیتال انجام گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. روش پژوهش از نوع آمیخته و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، خبرگان دانشگاهی شامل 12 نفر می باشد که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته و شیوه تحلیل استفاده از رویکرد داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش بخش کمی نیز کارآفرینان برتر در حوزه فناوری های دیجیتال به تعداد 64 نفر می باشد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن توسط اساتید مربوطه و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ در نرم افزار SPSS مورد تأیید قرار گرفت. در بخش کمی با استفاده از تکنیک دلفی- فازی به تحلیل داده ها پرداخته شد. یافته های پژوهش نشان داد که در بخش کیفی پژوهش 89 شاخص در قالب 20 مؤلفه و 5 بعد پیشنهاد شد. در بخش کمی پژوهش با حذف 8 شاخص طی دو مرحله راند تکنیک دلفی -فازی، در نهایت 81 شاخص باقی ماند. بر این اساس، 5 بعد اصلی مدل کارآفرینی پایدار در حوزه فناوری های دیجیتال عبارت اند از بعد سازمانی، بعد اجتماعی، بعد اقتصادی، بعد نهادی و بعد زیست محیطی.
Amini, Mohsen, Hamidifar, Fatemeh, Torabi, Taghi, and Ghodsi, Masoud, (2021). Designing a concrete sustainable entrepreneurship model on value creation based on an approach in the country's food industry based on data-based theory, Knowledge of Envy and Management Audit, 12(46), 375-390, [In Persian].
Anderson, J., Caimi, G. , (2022). A Three-Part Game Plan for Delivering Sustainability Digitally. Retrieved April 11, 2022, from 〈https://www.bain.com/insights/a-three -part-game-plan-for-delivering-sustainability-digitally/〉.
Atiq, M.; Karatas-Ozkan, M. (2013). Sustainable corporate entrepreneurship from a strategic corporate social responsibility perspective. Int. J. Entrep. Innov. 14, 5–14. https://doi.org/10.5367/ijei.2013.0102.
Beckman, C., Eisenhardt, K., Kotha, S., Meyer, A., & Rajagopalan, N. (2012). Technology entrepreneurship. Strategic Entrepreneurship Journal, 6(2), 89–93. https://doi.org/ 10.1002/sej.1134.
Bhatt, R., Kukal, S. S., Busari, M. A., Arora, S., & Yadav, M. (2016). Sustainability issues on rice–wheat cropping system. International Soil and Water Conservation Research, 4 (1), 64–74. https://doi.org/10.1016/j.iswcr.2015.12.001.
Brennen, J.S., & Kreiss, D. , (2016). Digitalization. In The International Encyclopedia of Communication Theory and Philosophy (pp. 1–11).https://doi.org/10.1 002/9781118766804.wbiect111.
Dwivedi, Y. K., Hughes, L., Kar, A. K., Baabdullah, A. M., Grover, P., Abbas, R., & Wade, M. (2022). Climate change and COP26: Are digital technologies and information management part of the problem or the solution? An editorial reflection and call to action. International Journal of Information Management, 63, Article 102456. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2021.102456.
Eshaqian, Zahra, Yazdani, Hamidreza, and Jafari, Seyyed Mohammad Bagher, (2020). Business and Work Model Innovation Framework Based on the Application of Digital Technologies, Innovation Management in Defense Organizations, 5(16), 26-1, [In Persian].
George, G., Merrill, R. K., & Schillebeeckx, S. J. D. (2021). Digital sustainability and entrepreneurship: how digital innovations are helping tackle climate change and sustainable development. Entrepreneurship: Theory and Practice, 45(5), 999–1027. https://doi.org/10.1177/1042258719899425.
Gregori, P., & Holzmann, P. (2020). Digital sustainable entrepreneurship: A business model perspective on embedding digital technologies for social and environmental value creation. Journal of Cleaner Production. , Article 122817. https://doi.org/ 10.1016/j.jclepro.2020.122817.
Hartmann, P. M., Zaki, M., Feldmann, N., & Neely, A. (2016). Capturing value from big data – A taxonomy of data-driven business models used by start-up firms. International Journal of Operations & Production Management, 36(10), 1382–1406. https://doi.org/10.1108/IJOPM-02-2014-0098.
Hammatian-Khayyat, Maryam, Zand-Hossami, Hesam, and Davari, Ali, (2020). Dimensions and components of the technological entrepreneurship ecosystem in Iran's digital creative industries with an emphasis on the cultural taste of digital technologies, Entrepreneurship Development, 15(1), 200-181, [In Persian].
Holzmann, Patrick., Gregori, Patrick .,(2022). The promise of digital technologies for sustainable entrepreneurship: A systematic literature review and research agenda Patrick. International Journal of Information Management. Pp:1-14. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2022.102593.
Hoogendoorn, B.; Van der Zwan, P.; Thurik, R. Sustainable entrepreneurship: The role of perceived barriers and risk. J. Bus. Ethics 2019, 157, 1133–1154. https://doi.org/10.1007/s10551-017-3646-8.
Huang, J., Henfridsson, O., Liu, M. J., & Newell, S. (2017). Growing on steroids: Rapidly scaling the user base of digital ventures through digital innovation. MIS Quarterly, 41 (1), 301–314. https://doi.org/10.25300/MISQ/2017/41.1.16.
Johnson, M. P., & Schaltegger, S. (2020). Entrepreneurship for sustainable development: A review and multilevel causal mechanism framework. Entrepreneurship Theory and Practice, 44(6), 1141–1173. https://doi.org/10.1177/1042258719885368.
Katz, R., Koutroumpis, P., & Martin Callorda, F. (2014). Using a digitization index to measure the economic and social impact of digital agendas. Info, 16(1), 32–44. https://doi.org/10.1108/info-10-2013-0051.
Kraus, S., Palmer, C., Kailer, N., Kallinger, F. L., & Spitzer, J. (2019). Digital entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(2), 353–375. https://doi.org/10.1108/IJEBR-06-2018-0425.
Markman, G. D., Waldron, T. L., Gianiodis, P. T., & Espina, M. I. (2019). E Pluribus Unum: Impact entrepreneurship as a solution to grand challenges. Academy of Management Perspectives, 33(4), 371–382. https://doi.org/10.5465/amp.2019.0130.
Mu˜noz, P., & Cohen, B. (2017). Sustainable entrepreneurship research: Taking stock and looking ahead. Business Strategy and the Environment. https://doi.org/10.1002/ bse.2000.
Nambisan, S. (2017). Digital entrepreneurship: Toward a digital technology perspective of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 41(6), 1029–1055. https:// doi.org/10.1111/etap.12254.
Nishant, R., Kennedy, M., & Corbett, J. (2020). Artificial intelligence for sustainability: Challenges, opportunities, and a research agenda. International Journal of Information Management, 53, Article 102104. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102104.
Pan, S. L., Carter, L., Tim, Y., & Sandeep, M. S. (2022). Digital sustainability, climate change, and information systems solutions: Opportunities for future research. International Journal of Information Management, 63, Article 102444. https://doi.org/ 10.1016/j.ijinfomgt.2021.102444.
Papagiannidis, S., & Marikyan, D. (2022). Environmental sustainability: A technology acceptance perspective. International Journal of Information Management, 63, Article 102445. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2021.102445.
Roohi, Hossein, Reshadadjo, Hamideh, and Vazvadoust, Hossein, (2020). Designing a sustainable entrepreneurship model based on entrepreneurial competencies in the country's insurance businesses, Iranian Political Sociology, 5(8), 2499-2477, [In Persian].
Rosario, A.T.; Raimundo, R. (2024). Sustainable Entrepreneurship Education: A Systematic Bibliometric Literature Review. Sustainability, 16, 784. https://doi.org/10.3390/su16020784.
Sakhte, Shaghayegh, and Karimi, Asef, (2016). Factors affecting open innovation in digital entrepreneurship, Entrepreneurship Development, 11 (4), 739-719, [In Persian].
Shepherd, D. A., & Patzelt, H. (2020). A call for research on the scaling of organizations and the scaling of social impact. Entrepreneurship Theory and Practice. https://doi. org/10.1177/1042258720950599.
Soleimani, Atiyeh, Karimi, Saeed, and Yaghoubi Farani, Ahmad, (2019). Designing a sustainable entrepreneurship development model in businesses in rural areas of Hamadan, Spatial Economics and Rural Development, 36, 78-49, [In Persian].
Ter´an-Y´epez, E., Marín-Carrillo, G. M., Casado-Belmonte, M. D. P., & Capobianco- Uriarte, M. D. L. M. (2020). Sustainable entrepreneurship: Review of its evolution and new trends. Journal of Cleaner Production, 252, Article 119742. https://doi.org/ 10.1016/j.jclepro.2019.119742.
Tilson, D., Lyytinen, K., & Sørensen, C. (2010). Research commentary – Digital infrastructures: The missing IS research agenda. Information Systems Research, 21(4), 748–759. https://doi.org/10.1287/isre.1100.0318.
Von Briel, F., Davidsson, P., & Recker, J. (2018). Digital technologies as external enablers of new venture creation in the IT hardware sector. Entrepreneurship Theory and Practice, 42(1), 47–69. https://doi.org/10.1177/1042258717732779.
Xu, G.; Hou, G.; Zhang, J. Digital Sustainable Entrepreneurship: A Digital Capability Perspective through Digital Innovation Orientation for Social and Environmental Value Creation. Sustainability 2022, 14, 11222. https://doi.org/10.3390/su141811222.
