تحلیل آگاهی معلمان دورۀ ابتدایی از سند تحول بنیادین و تأثیر آن بر اخلاق حرفهای در بستر تغییرات فرهنگی و اجتماعی
الموضوعات : Social issues of Iranسمیه احمدی جوکار 1 , فریده گودرزی 2
1 - گروه علومتربیتی، واحد ملایر، دانشگاه آزاداسلامی، ملایر، ایران.
2 - گروه علومتربیتی، واحد ملایر، دانشگاه آزاداسلامی، ملایر، ایران.
الکلمات المفتاحية: دورۀ ابتدایی, سند تحول بنیادین, اخلاق حرفهای, تغییرات فرهنگی و اجتماعی, تعاملات اجتماعی.,
ملخص المقالة :
این پژوهش بهبررسی میزان آگاهی معلمان دورۀ ابتدایی از سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و تأثیر آن بر اخلاق حرفهای آنها در بستر تغییرات فرهنگی و اجتماعی پرداخته است. هدف مطالعه، تحلیل رابطه بین آگاهی از سند و مؤلفههای اخلاق حرفهای شامل عدالت آموزشی، تعهد حرفهای و تربیت اخلاقی بود. روشتحقیق آمیخته (کیفی و کمی)، بوده و جامعۀ آماری شامل معلمان و مدیران دورۀ ابتدایی شهر ملایر در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰4شمسی، بود. در بخش کیفی، ۱۲نفر با نمونهگیری هدفمند برای مصاحبههای نیمهساختاریافته انتخاب شدند و دادهها با نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند. در بخش کمی، ۲۲۵معلم با نمونهگیری تصادفی ساده پرسشنامۀ محققساخته را تکمیل کردند. دادههای کمی با نرمافزار SPSS و Smart PLS و آزمونهای t، ANOVA و معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد آگاهی از سند بر عدالت آموزشی (546/0β=)؛ تعهد حرفهای (338/0β=)؛ و تربیت اخلاقی (651/0β=)؛ تأثیر مثبت و معناداری دارد، اما بر تعاملات اجتماعی (102/0β=)؛ اثر معناداری نداشت. درنتیجه، تقویت آگاهی معلمان از سند تحول بنیادین میتواند اخلاق حرفهای آنها را بهبود بخشیده و به ارتقای کیفیت آموزش کمک کند.
- اسکندری، حسین (1393). بررسی اقتدار و مرجعیت مربیان پرورشی به عنوان متولیان تربیت دینی، نهمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه کرمان،671-668.
- باقری، خسرو، (1400)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
- بلیده، صفیه، (1402)، شناسایی مولفه های اخلاق حرفه ای معلم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و فلسفه، بابل
- حاجی انوری، لادن و خانبابائی، زینب، (1402)، شایستگی های اخلاقی معلمان ابتدایی با نگاهی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی
- حسنی، رفیق و اسمعیلی، رضا، (1400)، تبیین میزان توجه به مولفه های تربیت شهروندی جهانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و کاربست آن در نظام تعلیم و تربیت رسمی از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 63: 228-199
- راسول، ویلیام جی و گریبر، جیم ام. (2010). مبانی آموزش مبتنی بر شایستگی. ترجمه مرتضی طاهری. (1396). انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
- زینالی، علی و حاتم، سجاد،1397،بررسی آگاهی و نگرش معلمان نسبت به مفاهیم و احکام سند تحول بنیادین جمهوری اسلامی ایران،پنجمین همایش ملی روان شناسی مدرسه،تهران
- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390). وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی
- شکوهی، غلام حسین( 1396). مبانی و اصول آموزش و پرورش، به نشر، آستان قدس رضوی
- صاحبی، علی.(1393) تئوری انتخاب در مدرسه، تهران: سایه سخن
- فرزام، فرزانه و بیگ محمدی، ناهید، (1402)، واکاوی اخلاق حرفه ای معلمی بر اساس سند تحول بنیادین، هفتمین کنفرانس بین المللی مطالعات جهانی در علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره، تهران
- کشاورزی پورقرقی، اشرف،1399،راهکارهای اجرایی مناسب نظام تامین، تربیت و توسعه حرفه ای معلمان مبتنی بر سند تحول بنیادین از نظر معلمان، ماهنامه پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 3(28)
- گل صنم لو، محمد.، نعیمی، ابراهیم.، خورسندی طاسکوه، علی.، شریعتی، سید صدرالدین، (1400)، طراحی الگوی معلم خوب با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. مطالعات راهبردی بسیج، 24(90): 179-222.
- محمدی، طالب.، حسنی، رفیق.، محمدی، مجید، (1398)، آگاهی و نگرش معلمان نسبت به مفاهیم و احکام سند تحول بنیادین، مجله مدیریت مدرسه، 7(4): 57-31
- Daniel, W., & Sapo, S. (2020). Teachers’ perception of professional ethics and its impact on their professionalism. American Journal of Educational Research, 8(6), 400-410.
- Hadi, L. A., & Hill, C. (2024). Leadership and Teachers’ Perceptions of Moral Education: The Case of Implementing Moral Education as Curriculum Innovation. In Interdisciplinary Approaches for Educators' and Learners’ Well-being: Transforming Education for Sustainable Development (pp. 93-106). Cham: Springer Nature Switzerland.
- Imran, M., & Akhtar, N. (2023). Impact of Ethical Leadership Practices on Teachers’ Psychological Safety and Performance: A Case of Primary School Heads in Karachi-Pakistan. Academy of Education and Social Sciences Review, 3(2), 172-181.
- Mallarangan, A. D. D., Rahman, A., Nur, S., Lathifah, Z. K., & Lubis, F. M. (2024). Analysis Of The Influence Of Continuous Training Development And Education On Professional Competence Of Teachers In Public Schools. Journal on Education, 6(2), 13449-13456.
- Maxwell, B. (2017). Codes of professional conduct and ethics education for future teachers. Philosophical Inquiry in Education, 24(4), 323-347.
- Maxwell, B., & Schwimmer, M. (2016). Professional ethics education for future teachers: A narrative review of the scholarly writings. Journal of Moral Education, 45(3), 354-371.
