پیش بینی انگیزش تحصیلی براساس ذهن آگاهی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر
الموضوعات : Islamic positive psychology
رحمت اله عظیمی
1
,
الهه عارفی
2
1 - مدرس گروه روان شناسی دانشگاه غیر انتفاعی ناصر خسرو ساوه
2 - کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی . تهران . ایران
الکلمات المفتاحية: خودکار آمدی تحصیلی , ذهن آگاهی , انگیزش تحصیلی , همبستگی , تاباخنیگ,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر ، تعیین انگیزش تحصیلی بر اساس ذهن آگاهی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر بود. که از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری این مطالعه ، کلیه دانش آموزان متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403تشکیل دادند وحجم نمونه 140 دانش آموز با فرمول تاباخنیگ و فیدل (2008) محاسبه و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. در این پژوهش از پرسشنامه های ذهن آگاهی بائرو همکارن (2006)، خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکنز(1999) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی والراند(1992)جهت جمع آوری داده ها استفاده گردید، داده ها مورد تحلیل آزمون های همبستگی و رگرسیون قرارگرفت . نتیجه تحلیل یافته ها نشان داد که بین ذهن آگاهی و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش تحصیلی رابطه همبستگی معنادار (01/0> p ، 678/0r = ) وجود دارد و با توجه به F برابر با 105/32 با سطح (01/0> p معنیدار شده است بتای(Beta) ذهن آگاهی (223/0)و بتای خودکار آمدی تحصیلی (471/0) دست آمده است که درسطح(01/0> p معنیداراست ، بدین معنی که می توان براساس ذهن آگاهی و خودکارآمدی تحصیلی به عنوان متغیرهای پیشبین (مستقل ) متغیر انگیزش تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه اول را پیش بینی کرده و همچنین موثر دانست.
