بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان معماری آموزشکده فنی و حرفه ای دختران شیراز
الموضوعات :
1 - دپارتمان معماری و شهرسازی، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشجویان معماری, سبکهای یادگیری , سبک یادگیری کلب,
ملخص المقالة :
سبک یادگیری به تفاوت های افراد در ترجیح روش های دریافت، سازمان دهی و پردازش اطلاعات در یادگیری مفاهیم تازه اشاره میکند، شناخت دانشجویان یکی از عوامل مهم و موثر برآموزش در رشته معماری است. دانشگاه فنی و حرفه ای با آموزش های مهارت محور سعی در پرورش نیروهای ماهر جهت اشتغال پس از فراغت از تحصیل دارد، بهمین رو آگاهی از سبک یادگیری دانشجویان جهت نحوه تدریس و هدایت آنان مهم می باشد. این نوشتار سعی دارد بر اساس سبک یادگیری دیوید کلب که شامل چهار سبک یادگیری واگرا، همگرا، انطباق یابنده و جذب کننده است سبک غالب یادگیری دانشجویان معماری را مشخص کند. پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است که بصورت مقطعی در سال 1398 در مورد دانشجویان رشته معماری آموزشکده فنی و حرفه ای دختران شیراز انجام شده است که حداقل یک ترم تحصیلی را گذرانده اند. نتایج تحقیق نشان میدهدکه سبک غالب یادگیری دانشجویان به ترتیب سبکهای واگرا42درصد ، انطباق دهنده 34درصد، جذب کننده 16درصد و همگرا12درصد است. با توجه به اینکه رشته معماری یک رشته چندوجهی است اساتید باید تلاش کنند که ضعف دانشجویان را شناسایی و در جهت رفع ان تلاش کنند و در شیوه تدریس سبک یادگیری حاصل شده را مد نظر داشته باشند.
اشمن، آدریان،(1384). مقدمه ای بر آموزش و پرورش شناختی: نظریه و کاربرد، (ترجمه سید کمال خرازی)، چاپ اول، تهران، انتشارات سنا.
امینی، نرجس، زمانی، بی بی عشرت و عابدینی، یاسمن، (1389). "سبکهای یادگیری دانشجویان پزشکی"، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(2): 141-147.
ایمانی، الهام، رسولی، مریم و زاغری تفرشی، منصوره، (1393). "مروری بر سبکهای یادگیری تجربی در آموزش پرستاری"، نشریه آموزش پرستاری، 3(3): 23-33.
پازارگادی، مهرنوش و طهماسبی، سیمین،(1389). "سبکهای یادگیری و کاربرد آنها در پرستاری". دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 3(2)، 73-76 -
پورآتشی، مهتاب، (1386). "بررسی تاثیر سبکهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته های کشاورزی"، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.
خندقی، مقصود امین و رجایی، ملیحه، (1392). "تاثیر سبک یادگیری دانشجویان بر سبک تدریس مرجح آنان"، فصلنامه روان شناسی تربیتی، 9(28): 15-39.
سیف ، علی اکبر، (1376) . روشهای یادگیری و مطالعه، تهران، نشر دوران.
سیف ، علی اکبر، (1386). روانشناسی پرورشی-روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران، آگاه.
سیف،علی اکبر، (1395). روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش،(ویرایش هفتم)،تهران، نشردوران.
علی بیگی، امیرحسین، اطهری، زهرا و گراوندی، شهپر،(1390). "ارتباط سبک یادگیری با ابعاد شخصیتی دانش آموزان مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه"، فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 5(12)، 71-87.
غنایی و همکاران،(1393). "شناسایی سبکهای یادگیری: بازنگری در طراحی برنامه درسی نظام آموزشی فنی و حرفه ای"، فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 11(2): 1-11.
فیضی، محسن و دژپسند، ساحل،(1397). "واکاوی سبکهای یادگیری دانشجویان برای ارتقای آموزش معماری-مطالعه موردی:دانشجویان معماری دانشگاه ارومیه"، فصلنامه مطالعات معماری ایران،14(7): 149-170 .
کریمی، مهرداد،(1391). "رابطه سبکهای یادگیری و عملکرد دانشجویان در کارگاه طراحی معماری"، فصلنامه باغ نظر، 20(9): 3-12.
لاوسون، برایان، (1384). طراحان چگونه می اندیشند. (ترجمه حمید ندیمی)، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
میرمرادی، سمیه ،(1397). "بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان رشته معماری"، فصلنامه هویت شهر، 35(12)، 49-64.
یزدی، سیده منور،(1388). "بررسی و مقایسه شیوه ها و سبکهای یادگیری دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه الزهرا(راهکاری به منظور شناسایی مسیر حرفه ای)"، فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، 5(2)، 123-145.
Cassidy,S.(2004).Learning Styles:An overview of theories,models and measures.Educational Psychology Journal,24(4):419-444
. Kolb,A.Y,.&Kolb, D.A.(2005a).Learning styles and learning spaces: enhancing experiential learning in higher education. Academy of Management. Learning and Education, 4,193-212
. Kolb,A.Y,.&Kolb, D.A.(2005b).The Kolb learning styles inventory.(version3).Boston,MA:Hay Resources Direct
. Kolb,D.A.(1984).Experimental Learning, Englewood Cliffs,New Jersy,Prentice-Hill. Kvan,T., and J.Yunyan(2005),Students Learning Styles and Their Correlation with Performance in Architectural Design Studio.Design Studies 26(1):1934
. Lawson, B.,(2005), How do designers think,(translated by H.Nadimi),Tehran,Publication of Shahid Beheshti University . (Text in Persian)