آیندهنگاری و اولویتگذاری فناوریهای کلیدی اطلاعات و ارتباطات در حوزه انتشار برای سازمان صداوسیما
الموضوعات :سعید قربانی 1 , سیاوش صلواتیان 2 , عمار اعتمادنیا 3
1 - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه مالک اشتر، تهران، ایران.
sgh14@yahoo.com
2 - استادیار و عضو هیات علمی دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
salavatian@gmail.com
3 - کارشناسی ارشد آینده پژوهی
a.etemadinia@gmail.com
الکلمات المفتاحية: اولویتگذاری, فناوری اطلاعات و ارتباطات, آیندهپژوهی, پخش صدا و تصویر, صداوسیما,
ملخص المقالة :
امروزه روند پیشرفت و توسعه فناوری و تاثیر آن بر رسانههای جمعی بسیار پرسرعت است. تغییرات حاصل از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، در جوامع بشری بگونهای است که جهان امروز به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جامعه اطلاعاتی است. هدف مقاله حاضر شناسایی و اولویتگذاری فناوریهای کلیدی اطلاعات و ارتباطاتی است که در حوزه انتشار محتوا برای صداوسیما کاربردی خواهد بود. پس از شناسایی فناوریها، با استفاده از روش فناوریهای کلیدی بهعنوان یکی از روشهای مرسوم اولویتگذاری در آیندهپژوهی و به کمک ماتریس جذابیت-امکانپذیری، پرسشنامهای تهیه و در اختیار 20 نفر از خبرگان تحقیق قرار گرفت که برای امکانپذیری و جذابیت این فناوریها اعدادی از یک تا پنج مشخص کنند. سپس میانگین هندسی اعداد مربوط به امکانپذیری و جذابیت پس از وزندهی محاسبه و اولویتگذاری فناوریهای مورد نظر بر آن اساس صورت گرفت. فناوریهایی مانند تلویزیون هایبرید، تلویزیون اجتماعی، تلویزیون تعاملی موبایل، نسل پنجم ارتباطات همراه که پلتفرمهای پخش همگانی و پهن باند را در کنار هم قرار میدهند، به عنوان فناوریهای با امکانپذیری و اولویت بالا شناسایی شدند. اغلب این فناوریها کاربر را در استفاده از وسیله ارتباطی محدود نکرده و به کاربر این اجازه را میدهند که در هر زمان و مکان از آنها استفاده کند. علاوه بر آن فرصت بسیار خوبی در اختیار ارائهدهندگان سرویس قرار میدهند تا به راحتی سرویسهای متنوع را در بسترهای مختلف در اختیار کاربران و مخاطبان گذارند.
_||_