شناسایی قابلیتهای کلیدی آیندهنگاری سازمانی در بانکها و موسسات مالی ایران
الموضوعات :مهدی قلیزاده زاوشتی 1 , صفر فضلی 2 , عین الله کشاورز ترک 3 , اصغر ابن الرسول 4
1 - دانشجوی دکترای آینده پژوهی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، ایران، قزوین
mgholizadez@gmail.com
2 - دانشیار مدیریت راهبردی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، ایران، قزوین
3 - استادیار آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، ایران، قزوین
4 - استادیار مهندسی صنایع دانشگاه مالک اشتر، ایران، تهران
الکلمات المفتاحية: صنعت بانکداری, قابلیت آیندهنگاری, آیندهنگاری راهبردی, آیندهنگاری سازمانی, راهبرد سازمانی,
ملخص المقالة :
آیندهپژوهی در سازمان که با عنوان آیندهنگاری سازمانی شناخته میشود، یکی از حوزههای موردبحث در آیندهپژوهی و مدیریت استراتژیک است. آیندهنگاری، سازمانها را قادر میسازد تغییرات بنیان برافکن آینده را شناسایی کنند و بتوانند پاسخهای مناسب و نوآورانه بهمنظور حفاظت از خود در برابر این تغییرات و بقا در بلندمدت طراحی کنند. فرآیند آیندهنگاری در صنعت بانکداری را میتوان بهعنوان مجموعهای از خصوصیات کلیدی دانست که بر ماهیت خاص آن تمرکز داشته و آن را از دیگر ابتکارات در بانکها متمایز میسازند. هدف مقاله حاضر درک تفاوتهای قابلیتهای آیندهنگاری بانکها و مؤسسات مالی ایران در اجرای بالقوه پروژههای آیندهنگاری راهبردی بر اساس مدل قابلیت پالیوکایت و همکاران (2014) است. این پژوهش از پیمایش رایانامهای استفاده کرده که در آن رایانامهها برای مدیران و کارشناسان ارشد طرح و برنامه بانکها ارسال شدند. دادههای دریافتی به لحاظ آماری با استفاده از روش تحلیل خوشهای و آزمون یومان ـ ویتنی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج معنادار آماری بهدستآمده در این پژوهش، تعیین و درک تفاوتها در میزان قابلیت بانکها برای اجرای برنامههای آیندهنگاری راهبردی را میسر میسازد. یافتههای پژوهش جاری به میزان قابلتوجهی درک ما از آمادگی و قابلیت اجرای پروژههای آیندهنگاری سازمانی در صنعت بانکداری را افزایش میدهد، بهطوریکه قابلیتهای آیندهنگاری بانکهای دسته اول نسبت به سایر بانکها در دو بعد قابلیتهای انتخاب استراتژی و قابلیتهای یکپارچهسازی بیشتر است ولی در بعد قابلیتهای پویش محیطی نسبت به سایر بانکها کمتر است.
_||_