مدل مهارت های زندگی نسل دیجیتال در ایران (نظام متوسطه دوم)
الموضوعات :پریسا زمانی فراهانی 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , نادر قورچیان 3
1 - دانش آموخته، دکترا مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
2 - هیات علمی، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران. (مسئول مکاتبات)
afz810@gmail.com
3 - هیات علمی، رشته برنامه ریزی و رهبری آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: سواد, مهارت های زندگی, آموزش, نسل دیجیتال,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظور ارتقا مهارت های زندگی نسل دیجیتال انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف اکتشافی و روش آن توصیفی پیمایشی بوده است. بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش در ایران و جهان عوامل کلیدی مهارت های زندگی بدست آمد. سپس پرسش نامه ای بر اساس طیف 10 گزینه ای تدوین شد. روایی محتوایی پرسش نامه با توجه به دیدگاه و نظرات متخصصان آموزشی تعیین و اصلاحات لازم انجام شد. در مرحله بعدی پرسش نامه ویرایش شده بین دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دبیرستان ها و هنرستان های تهران و دبیران این مدارس به اجرا در آمد تا مولفه های مهارت های زندگی از دیدگاه آنها تعیین شود. نمونه آماری با روش خوشه ای چند مرحله ای تعیین شد. برای تحلیل داده های بدست آمده از نمونه آماری تحلیل اکتشافی، آزمون t وابسته، آزمون t یک نمونه ای، تحلیل واریانس، آزمون فریدمن استفاده شد. مهارت های کلیدی زندگی بر مبنای نتایج بدست آمده عبارتند از: مهارت های فردی، سواد رسانه و اطلاعات، سواد اقتصادی، مهارت معنوی-زیست محیطی
_||_