تبیین استراتژیهای کسبوکار و جهتگیری استراتژیک بهمنظور ترسیم آینده نظام مدیریت منابع انسانی (مطالعه موردی: بانک توسعه صادرات ایران)
الموضوعات :محمدرضا ریحانی 1 , تورج مجیبی 2 , حسنعلی آقاجانی 3 , مجتبی طبری 4 , علی مهدیزاده اشرفی 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
toragmogibi@yahoo.com
3 - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
5 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
الکلمات المفتاحية: استراتژیهای کسبوکار, مدیریت منابع انسانی, استراتژی, جهتگیری استراتژیک,
ملخص المقالة :
یکی از چالشهای اصلی سازمانها، دستیابی به مزیت رقابتی از طریق نگاه استراتژیک آیندهنگرانه است. تبیین استراتژیهای کسبوکار با بهرهگیری از مدل مایکل پورتر (1985) و جهتگیری استراتژیک (استخدام از بازار کار داخلی یا خارجی) بهعنوان نقاط مرجع و در راستای ترسیم آینده نظام مدیریت منابع انسانی در بانک توسعه صادرات ایران، هدف این پژوهش است. تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری 381 نفر از خبرگان بانک در سطح کشور بوده که 181 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی تحقیق، طی چند مرحله ازنظر خبرگان و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ 76/0 به دستآمده و دادهها با استفاده از آزمون فرضیه فازی مورد تحلیل قرار گرفتند. طبق یافتهها استراتژی بانک از هر دو بعد تمایز و رهبری هزینه در وضعیت مطلوبی قرار نگرفت. از بعد جهتگیری استراتژیک بازار کار، حفظ و نگهداری کارکنان فعلی با امکان متوسط تائید شد، لیکن جذب استعدادها از بازار کار خارجی تأیید نگردید. در پایان نتیجهگیری شده است که سیاستگذاران بانک با نگاه آیندهنگرانه و بهرهمندی از تکنولوژیهای نوین الکترونیکی، نسبت به بهبود خدمات منحصربهفرد به مشتریان اقدام و تمهیدات لازم بهمنظور کاهش هزینه ارائه خدمات اندیشیده شود و بهجای قراردادهای برونسپاری، به منابع داخلی توجه نمایند.
_||_