رابطه استراتژیهای تجاری آیندهنگر و تدافعی با خوانایی گزارشگری مالی
الموضوعات :ذبیح اله خانی 1 , حسین رجب دری 2 , نسیم شرفی 3
1 - استادیار گروه حسابداری، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران
2 - دانشجوی دکتری حسابداری و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس،
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، واحد فسا،دانشگاه آزاد اسلامی ، فسا، ایران
الکلمات المفتاحية: استراتژی تدافعی, خوانایی گزارشگری مالی, استراتژی آیندهنگر, استراتژی تجاری,
ملخص المقالة :
هدف مطالعه حاضر، بررسی رابطه استراتژیهای تجاری آیندهنگر و تدافعی با خوانایی گزارشگری مالی است. شرکتهای دارای استراتژیهای مختلف، محیط اطلاعاتی متفاوتی دارند که میتواند نشاندهنده رابطه استراتژی تجاری با خوانایی گزارشگری مالی باشد. برای بررسی خوانایی گزارشگری مالی نیز از شاخص فوگ و طول متن استفاده شد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی بوده و دوره زمانی آن شامل سالهای 1392 تا 1396 و نمونه برگزیده متشکل از 163 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای آزمون فرضیههای پژوهش نیز از روش حداقل مربعات معمولی در نرمافزار Eviews استفاده شد. یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد که بین استراتژی تجاری آیندهنگر و تدافعی با ناخوانایی گزارشگری مالی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که این رابطه در شرکتهای آیندهنگر قویتر است. بررسی جزئی فرضیههای پژوهش نیز نشاندهنده آن است که سطح روابط بین استراتژی تجاری آیندهنگر و شاخص فوگ (فرضیه فرعی اول) و طول متن (فرضیه فرعی دوم) به ترتیب 46 و 49 درصد است. همچنین، سطح روابط بین استراتژی تجاری تدافعی و شاخص فوگ (فرضیه فرعی سوم) و طول متن (فرضیه فرعی چهارم) به ترتیب 31 و 29 درصد است. درنتیجه، در راستای شفافیت و خوانایی بیشتر، توجه به استراتژی تجاری شرکت ضروری است.
_||_