تاثیر پویایی و رقابت پذیری محیط بر عملکرد کسب و کار؛ تحلیل نقش راهبردهای نوآوری محصول و فرایند
الموضوعات :سعید جعفری تیتکانلو 1 , نفیسه ذوالفقاری 2 , امید بهبودی 3 , محمد ضیا محسنی 4
1 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران
4 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا ( ع )، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوری فرایند, رقابتپذیری محیط, پویایی محیط, عملکرد کسبوکار, نوآوری محصول,
ملخص المقالة :
زمینه: اخیراً عملکرد چشمگیرتری از شرکتهای دانشبنیان انتظار میرود. برخی عوامل درون سازمانی (مانند راهبردهای نوآوری) و دستهای از عوامل برون سازمانی (مانند رقابتپذیری و پویایی محیط) در عملکرد این شرکت ها می توانند نقش آفرینی کنند. هدف: این پژوهش درصدد سنجش نحوه تعامل متغیرهای پویایی و رقابت پذیری محیط با متغیرهای راهبرد نوآوری محصول و نوآوری فرایند است. همچنین هدف دیگر مقاله حاضر بررسی تأثیر این عوامل بر عملکرد کسبوکار میباشد. روشها: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل 170 مدیر شرکتهای دانشبنیان استان خراسان رضوی است که از بین آنها 115 نفر به طور تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامهای است که روایی و پایایی آن تایید شد. سنجش روابط علّی بین متغیرها با استفاده از نرم افزار PLS انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که رقابتپذیری محیط بر نوآوری فرایند و نیز بر نوآوری محصول تأثیر میگذارد. همچنین این متغیر از طریق نوآوری بر عملکرد کسبوکار مؤثر است. از طرفی پویایی محیط نیز بر نوآوری محصول و نوآوری فرایند مؤثر است و از طریق آن ها بر عملکرد کسب و کار اثر میگذارد. نتیجهگیری: شرکتهای دانشبنیان باید بهطور ویژه شرایط محیط را رصد نموده و بر اساس رقابتپذیر و نیز پویا بودن آن، راهبردهای نوآوری را تدوین نمایند تا به عملکرد مطلوبی دست یابند. کلیدواژهها: عملکرد کسبوکار، نوآوری محصول، نوآوری فرایند، پویایی محیط، رقابتپذیری محیط
_||_