شناسایی تاثیر معیارهای عدم اطمینان در ارزیابی فرصت های کارآفرینی در کسب و کارهای فناور(مورد مطالعه: صنعت نرم افزار)
الموضوعات : Futurologyشیوا مهدیزاده اقدم 1 , جهانگیر یدالهی فارسی, 2 , نرگس ایمانی پور 3
1 - گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار گروه توسعه کارآفرینی , دانشکده کارآفرینی , دانشگاه تهران , تهران , ایران
jfarsi@ut.ac.ir
3 - استادیار گروه کارآفرینی , دانشکده کارآفرینی , دانشگاه تهران , تهران , ایران
الکلمات المفتاحية: فرصت های کارآفرینی, کسب و کار فناور, عدم اطمینان, ارزیابی فرصت, صنعت نرم افزار,
ملخص المقالة :
زمینه: تصمیمگیری برای انتخاب یک فرصت مناسب در شرایط عدم اطمینان یک معضل رایج برای کارآفرینان است و به خاطر تاخیر زمانی بین ارزیابی و بهرهبرداری فرصت ها، اطلاعات کارآفرینان در مورد فرصتها غیردقیق و حداقلی می باشد. درک ماهیت و منابع عدم اطمینان، پایه و اساس تصمیم گیری های کارآفرینانه و تمرکز اصلی کارآفرینی بوده است. هدف: هدف این مطالعه شناسایی معیارهای عدم اطمینان در ارزیابی فرصت های کارآفرینی در کسب و کارهای فناور محور با رویکرد آمیخته می باشد. روشها:جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان حوزه صنعت نرم افزار می باشد. روش نمونهگیری در این بخش به صورت نمونهگیری هدفمند بوده است که ابراز گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها در قسمت داده های کیفی توسط کدگذاری ودر قسمت داده های کمی توسط وزن دهی و تحلیل واریانس و تصمیم گیری های چند معیاره صورت پذیرفته است.یافتهها و نتیجهگیری: نشانگرهای عدم اطمینان در این تحقیق مشمول شش کدمحوری عدم اطمینان منایع، مشتری، عامل، رقابتی، تکنولوژیکی و سیاسی و 29 کد اولیه بوده است که مدل شماتیک هرکدام از عوامل ارائه گردیده است .
