طراحی مدل تاثیرگذاری آینده نگاری بر توسعه کارآفرینی سازمانی در بنگاه های کوچک و متوسط ایران
الموضوعات :
1 - استاد
الکلمات المفتاحية: بنگاه های کوچک و متوسط, سرمایه گذاری, آینده نگاری, کارآفرینی سازمانی, اشتغال صادرات,
ملخص المقالة :
زمینه : توجه به تحولات روزافزون و آینده یکی از ضروری ترین عوامل در هر سازمانی است. شناخت و پیش بینی دقیق آینده موجب ارتقاء و توسعه ای بخش های مختلف هر سازمان به ویژه از بعد کارآفرینی سازمانی می گردد. برمبنای گسترش فضای رقابتی و رشد فزاینده انتظارات جوامع، دگرگونی های و تهدیدات سریع محیطی از این رو استفاده از تکنیک های علمی متغیر آینده نگاری با نگاه نظامندانه و درست به سوی آینده مورد نیازست که امروزه توجه اکثر مدیران و صنایع به این موضوع معطوف گردیده است. هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر مولفه ای آینده نگاری بر توسعه ای کارآفرینی سازمانی در بنگاه های کوچک و متوسط است. روشها: تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از بعد تکنیک گرده آوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی و از روش مدل یابی معادلات ساختاری با نرم افزار لیرزل برای تحلیل عاملی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیت علمی متخصصان و مدیران در این حوزه بالغ بر 460 نفر که 210 نفر از آنها با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شده اند. روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. برای جمع آوری اطلاعات نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. یافته ها: تمام خروجی های آینده نگاری و فرایندهای آینده نگاری بر متغیرکارآفرینی سازمانی تاثیر داشته اند. نتیجه گیری: شاخص آینده نگاری بر متغیر سرمایه گذاری در بنگاه های کوچک و متوسط ایران از بیشترین تاثیر برخوردار می باشد. لذا باید بنگاه ها توجه خاصی به این موضوع مبذول نمایند.
_||_