طراحی الگوی شایستگی برای پرورش مدیران در بخش دولتی ایران (مطالعه موردی: مدیران میانی بخش صنعت)
الموضوعات :دکتر ناصر میرسپاسی 1 , دکترداریوش غلام زاده 2
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
الکلمات المفتاحية: توسعه مدیریت, توسعه تبعی مدیریت, توسعه اداری مدیریت, توسعه اشتراکی مدیریت, توسعه هدایتگرمدیریت, شایستگی های
, 
, مدیران,
ملخص المقالة :
درجهان متلاطم امروز آنچه که می تواند حیات بالنده و رو به رشد سازمانها و حکومت ها را تضمین ن ماید، وجود نظام مدیریتیمقتدر و کارآمد است . برای داشتن نظام مدیریتی موثر و کارآمد نیز بایستی مدیرانی مقتدر و شایسته تربیت نمود . تربیت و پرورشمدیران نیز به چارچوبی جامع و کامل نیازمند می باشد تا با انتخاب و پرورش صحیح و اثربخش مدیران به اهداف و استراتژی ها یسازمان جامه عمل بپوشاند.از طرف دیگر از آنجایی که سازمان های دولتی نیز مثل سازمان های بخش خصوصی درگیر تغییر وتحولات گسترده شده اند،نمی توان به الگوهای ایستا وغیراقتضایی توسعه مدیریت امیدوار بود . بنابراین الگویی لازم است تا با لحاظ کردن متغیرهای متع ددمحیطی و سیاست های سازمانی، از انعطاف پذیری لازم برخوردار بوده و متناسب با تغییرات محیطی تجویزهای لازم را ارایه دهد .پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین چنین الگوی اقتضایی به انجام رسیده است . برای این منظور، الگوی نوع شناسی توسعهمدیریت دکتر پائول جانسن با چهار نوع توسعه مدیریت، انتخاب شد. در ادامه پژوهش، ده ها الگوی شایستگی از بخش های دولتیکشورهای مختلف مطالعه شده و با انجام مطالعه تطبیقی، وجوه افتراق و اشتراک الگوها استخراج شد . در بعد عملیاتی پژوهش، باتعریف و تشریح ابعاد مختلف چهار نوع توسعه مدیریت و با م عرفی انواع شایستگی ها، از جامعه خبرگان خواسته شد تا شایستگیهای متناسب برای هر یک از انواع توسعه مدیریت را به ترتیب اولویت تعیین کنند . اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از فنوننظرخواهی از خبرگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و شایستگی های متناسب برای هر یک از انواع توسعه مدیریت استخراج شد.از نکات جالب توجه شایستگی های استخراج شده، وجود شایستگی هایی است که در همه انواع توسعه مدیریت مشترک اند وتعدادی از این شایستگی های مشترک، شایستگی هایی از قبیل توجه به اخلاقیات، توجه به روابط انسانی، توجه به امور سیاسیمی باشد. شایستگی هایی نیز وجود دارند که خاص هر یک از انواع توسعه مدیریت می باشند.