بررسی وضعیت جذب، حفظ و ارتقاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه مدلی مناسب جهت بهبود وضعیت موجود
الموضوعات :نادر قلی قورچیان 1 , مریم اسلام پناه 2
1 - نویسنده مسئول
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: جذب, حفظ و نگهداری, ارتقاء, هیات علمی, فناوری اطلاعات, رشد حرفهای,
ملخص المقالة :
جذب و بکارگیری نیروی متخصص و شایسته، حفظ و نگهداری و ارتقای زندگی حرفهای اعضاء هیات علمی از عوامل تاثیر گذار بر کارایی و اثربخشی آموزش عالی محسوب میشود. مقاله حاضر با بررسی وضعیت جذب، حفظ و ارتقاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه مدلی مناسب جهت بهبود وضعیت موجود میپردازد در این راستا با استفاده از مرور ادبیات مربوطه و مطالعه تطبیقی، چارچوب ادراکی مدل با مؤلفههای جذب و بکار گماری با 20 زیر مؤلفه، حفظ و نگهداری با 35 زیر مؤلفه، آموزش و بهسازی با 21 مؤلفه، ارتقاء با 40 زیر مؤلفه، مهارتها و وظایف آموزشی، مهارتها و وظایف پژوهش، مهارتها و وظایف خدماتی و مشاورهای، مهارتها و وظایف مجازی، مهارتها و وظایف اجتماعی تدوین گردید. جامعه آماری تحقیق، اعضاء هیات علمی ادانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران میباشند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای 440 نفر از اعضاء هیات علمی نتخاب شدند و برای اعتبارسنجی مدل تعداد50 نفر از اعضاء هیات علمی و متخصصان آموزش عالی انتخاب گردیدند. در این زمینه دو نوع پرسشنامه طراحی گردید و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی، کای اسکور، ماتریس ضریب همبستگی) دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های حاصل از پرسشنامه نشان میدهد که کل چارچوب مدل با توجه به دادهها از تناسب بالایی برخوردار است عمده پاسخها (24 نفر از 45 نفر) برگزینه خیلی مناسب و 21 نفر برگزینه مناسب تمرکز دارند که نشانگر ارزیابی بسیار مناسب متخصصان آموزش عالی و اعضای هیات علمی از مدل پیشنهادی است. برای بررسی رابطه بین کل چارچوب ادراکی مدل با اهداف و فلسفه و همچنین هر یک از مؤلفههای چهارگانه و تئوریهای مدل با شمای مدل و فلسفه و اهداف مدل از روش همبستگی رتبهای اسپیرمن استفاده گردید که نتایج ماتریس همبستگی بیانگر رابطه مثبت و معنادار است. در پایان پیشنهادها و توصیههای کاربردی جهت بهبود وضعیت جذب، حفظ و ارتقاء هیات علمی ارائه گردید.