بهسازی سازمان و نقش عامل تغییر
الموضوعات :
1 - نویسنده مسئول
الکلمات المفتاحية: بهسازی سازمان, رفتار سازمانی, تغییر در رفتار, عامل تغییر,
ملخص المقالة :
بهبود در سازمان، فرایند کارهاوامور، یکی از اقدامات اساسی در سازمانها است. اما نکته مهم و قابل توجه دریاره بهسازی سازمان این است که یک اقدام و فرایند آگاهانه، و برنامه ریزی شده در زمینه توسعه تواناییهایی است که منجر به عملکرد بالا، اثربخشی، کارآیی و سلامت سازمانی میگردد. روش کار عبارات از ایجاد تغییر و نهادینه کردن ارزشهای نو و اعتماد در محیط سازمان است. این تفکر ابتدا ار کرت لوین ناشی شده که به انجماد زدایی، تغییر و سپس به تثبیت در رفتار میپردازد. لاری گرینر نیز به موضوع بهسازی و تغییر متوالی بهم پیوسته یا تغییر منظم و مرحلهای پرداخته است. مدل بهسازی سازمانی که هارولد لویت مطرح کرده است با مدل لوین و گرینر تفاوت دارد. وی سازمان را به عنوان یک سیستم چهار متغیره نگاه میکند که شامل وظایف سازمانی، ساختار، تکنولوژی نیروی انسانی است. از دید لویت، مدیر باید متوجه اثرات و عکسالعملهائی باشد که ممکن است تغییر روی متغیرهای دیگر داشته باشد. بطور اختصار، بهسازی سازمان از دیدگاههای مطرح شده، فرایند زیر را طی خواهد کرد:بررسی مسائل سازمان، تشخیص مسائل، برنامهریزی برای ایجاد تغییر و بهبود، اجرای تغییرات عملی، و نهایتاً، ارزیابی و بازخور تغییرات انجام شده. آخرین اقدام در فرایند بهسازی سازمان، مطلع نمودن مدیریت و مدیران سازمان از نتایج بهسازی سازمان است.