سنجش سواد الکترونیکی و بررسی ارتباط آن با آینده فعالیت های بازرگانی در شرکت های کوچک و متوسط (SME)
الموضوعات :علی جلیلی مجارشین 1 , عباس طلوعی اشلقی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سواد الکترونیکی- فناوری اطلاعا,
ملخص المقالة :
ظهور فنآوری های جدید و نفوذ آن در جوانب مختلف زندگی بشری و تاثیر آن بر آینده زندگی انسانها، چشم اندازهایی برای جهانیان به ارمغان آورده است که بر تمام ابعاد زندگی انسان های آینده و قرن بیست و یکم تاثیرگذار می باشد. به این ترتیب مشاغل آینده به سمتی می روند که به سواد، دانش و مهارت های جدید از جمله توانایی کار با رایانه نیاز دارند که ورود به این عرصه، آموزش ها، فرهنگ و تفکر جدیدی را می طلبد. از این رو داشتن سواد الکترونیکی که همان سواد خواندن، نوشتن و توانایی درک اطلاعات از طریق رسانه های الکترونیکی می باشد، یک الزام برای فعالیت در تمامی عرصه ها خصوصا بخش بازرگانی می باشد. این تحقیق، توصیفی بوده و از حیث هدف، کاربردی می باشد که دیدگاه های کارشناسان و مدیران از مهارتهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات مورد نیاز به منظور افزایش فعالیت های بازرگانی را ارایه می نماید. برای جمع آوری اطلاعات از روش پرسشنامه و اطلاعات آرشیوی استفاده شده است. سوال های پرسشنامه با توجه به متغیرهای موجود در مدل مفهومی تحقیق و با استفاده از ماژول های بنیاد جهانیICDL تهیه شده است و برای تحلیل داده ها از آزمون T تک متغیره استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از دیدگاه کارشناسان و مدیران، هفت مهارت مدل ICDL به اضافه مهارت آشنایی با کاربرد زبان انگلیسی رابطه معناداری با فعالیت های بازرگانی در شرکت های کوچک و متوسط داشته و شدت رابطه آنها به ترتیب زیر می باشد: صفحات گسترده، ارایه کامپیوتری، پردازش واژه، مفاهیم کاربرد کامپیوتر، آشنایی و بهره برداری از پایگاه داده ها، آشنایی با بگارگیری اینترنت، زبان انگلیسی پایه در کابرد کامپیوتر ، مفاهیم پایه سخت افزار.