آینده مدیریت رسانه و مدیریت رسانههای آینده
الموضوعات :علی اکبر فرهنگی 1 , عطاءاله ابطحی 2
1 - استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
2 - رسانه نگار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات )مسئول مکاتبات(
الکلمات المفتاحية: آینده مدیریت رسانه , رسانه آین, محتوا, و زیرساخت رسانه های آینده» , ر,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش:این نوشتار پژوهش یک سؤال بسیار روشن دارد: آینده مدیریت رسانه چگونه خواهد بود ؟ که با یک سؤال کمکی میتوان آن را روشنتر کرد: مدیریت رسانههایآینده چگونه خواهد بود ؟ چراکه رسانههایکنونی پیوسته درحال دیگرگونهشدن اند چه رسد به رسانههایسنتی که به تاریخ پیوسته اند. و این دو سؤال، بیدرنگ ما را با این اندیشه به چالش خواهند کشید که رسانههای آینده ، خود چگونه خواهند بود ؟ سپس با تعمق در این اندیشه و همچنین از طریق معماری سازمانی درخواهیم یافت که این چگونگی دربرگیرنده فرم ، محتوا، و زیرساخت خواهد بود ؟ . به عبارت واضحتر؛ چگونگی آینده مدیریت رسانه یا چگونگی مدیریت رسانههایآینده ، با روشن شدن چگونگی فرم ، محتوا، و زیرساختِ رسانههای آینده روشن شده است. روش پژوهش:بر حسب روش مطالعه، این پژوهش در زمره پژوهشهای توصیفی قرار می گیرد و برای انجام آن از متدلوژی مطالعات کتابخانهای و منابع اینترنتی و میدانی، یعنی روش دلفی استفاده شده است. در این روش ، دیدگاه های حدود ۵00 تن از برترین اندیشه ورزان و متخصصان حوزه ارتباطات، رسانه ، آینده پژوهی ، و ICT اخذ شد. یافتهها: در این پژوهش، با بازتعریف رسانه و نشان دادن رابطه رشد رسانههای اجتماعی و جمعی و شش مرحله دگرگونی رسانه و تکمیل رسانههای سنتی با ابعاد دیجیتالی، وچگونگی تولید رسانههای جدید با فرم و محتوای جدید ، و نیازها و انتظارهای مخاطبان رسانهها، مشخص شده که امکان ادامه حیات برای رسانههای سنتی وجود ندارد و در رسانههای آینده باید فرم / شکل ومحتوای تازهای شکل بگیرد و مشخصات این شکل و محتوای تازه در رسانههای آینده ارایه گردیده است . از جمله مشخصات یافتهشده کلیدی این پژوهش می توان اشاره کرد به: تغییر مداوم اجباری و نابودی قطعی فرم ومحتوا ی کنونی در رسانههای سنتی ، مولتی فرمت و هایپرشدن همه محصولات رسانهای، حذف زمان و مکان پخش و دریافت ، تولید دلخواه و پخش دلخواه یا کاد COD و پاد POD ، همراه شدن یا موبایلی شدن ، تعاملی، سایبری، سایبرگی ، سایبهورگی، اجتماعی ، هوشمند و اپلیکیشنی شدن و ده ها مورد دیگر از ویژگی های استخراج شده در حوزه فرم و محتوا بود. افزون بر این ها، مفاهیمی مانند خدمت / PGPC( که فرم و ساختار پیشنهادی برای مالکیت رسانههای آینده به شکل خصوصی ـ دولتی ـ ملی ـ تعاونی، مدل معماری محتوانگاری، رسانه همراه جهانی/ GMM، رسانه جمعی اجتماعی /SMM. نتیجهگیری: در این پژوهش با بهرهگیری از مدلهای مختلف معماری سازمانی و مدلهای مختلف کسب و کار، کاراترین مدل ممکن پیشنهاد گردیده و مشخص شده که آینده رسانه بهمعنای آینده فرم، محتوا، و زیرساخت است؛ و از این رو، به وضوح نشان داده شده که مدیریت رسانه به معنای مدیریت این سه حوزه است. درنتیجه ، چگونگی آینده مدیریت رسانهها با حدود ۱۰۰ ویژگی در حوزه های فرم ، محتوا ، و زیرساخت ترسیم گردیده است..