رابطه بین اخلاق سازمانی با نهادینه سازی رفتارشهروندی سازمانی
الموضوعات :محمد قنبری 1 , فریبا باقری باغان 2 , ولی تیمورزاده 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
2 - دانشجوی دکتری تخصصی تعلیم و تربیت
3 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات ،تهران،ایران
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، بجنورد، ایران
الکلمات المفتاحية: اخلاق سازمانی, رفتار شهروندی سازمانی, بجنورد, معلمان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق سازمانی با نهادینه سازی رفتارشهروندی سازمانی دربین معلمان متوسطه آموزش وپرورش بجنورد می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان بجنورد تشکیل داده اند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان، 147 نفر برآورد گردید و به شیوه نمونه گیری تصادفی - طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها برای متغیر اخلاق سازمانی از پرسشنامه برین و همکاران(2002) و از پرسشنامه دیکنسون و همکاران (2009)، جهت سنجش رفتار شهروندی سازمانی استفاده شده که قبلاً روایی و پایایی هر دو پرسشنامه مورد تایید قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از شاخص ضریب همبستگی برای بررسی روابط بین فرضیات تحقیق و آزمون اختلاف میانگین جهت بررسی نقش مولفه های اخلاق سازمانی و همچنین برای رتبه بندی این مولفه ها از آزمون فریدمن و به کمک نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری نسخه18استفاده شده است. نتایج نشان می دهد، بین اخلاق سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. و از سوی دیگر بین هریک از ابعاد رفتار اخلاقی با رفتار شهروندی سازمانی نیز رابطه مثبت و معنادار وجود داشته که نقش مولفه فرهنگ اخلاق کارایی مدار به نسبت سایر مولفه ها بیشترین و نقش مولفه فرهنگ اخلاقی ابزاری دارای کمترین رتبه می باشد..