راهبرد طراحی مدل فرایندی چابکسازی چرخه توسعه محصولات جدید با سیاست تولید در کلاس جهانی در شرکت ایران خودرو (رویکرد کیفی)
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتپگاه تارمست 1 , ابوتراب علیرضایی 2 , غلامرضا هاشم زاده 3 , اشرف شاه منصوری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، (مدیریت تولید و عملیات) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب.
2 - دانشیار دانشکده مدیریت، عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. (نویسنده مسئول)
a-alirezaei.faculty.azad.ac.ir
3 - دانشیار دانشکده مدیریت، عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب.
4 - استادیار دانشکده مدیریت، عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب.
الکلمات المفتاحية: گروه صنعتی ایران خودرو, چابکی, توسعه محصول جدید, سیاست تولید در کلاس جهانی, تئوری داده بنیاد, راهبرد,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف تعیین راهبرد طراحی مدل فرایندی چابک سازی چرخه توسعه محصولات جدید با رویکرد تولید در کلاس جهانی در شرکت ایران خودرو به انجام رسیده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی میباشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان حوزههای مدیریت تولید و مدیریت کیفیت (شامل اساتید دانشگاهی، مشاورین صنعتی و مدیران ارشد اجرایی شرکت ایران خودرو) بودند که به مباحث زنجیره تأمین چابک، تولید در کلاس جهانی و توسعه محصول جدید اشراف کامل داشته و با ساختار، اهداف، استراتژیها و وضعیت شرکت ایران خودرو نیز به طور دقیق آشنا بودند. این جامعه آماری مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. در این تحقیق، از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد و این فرایند تا رسیدن به اشباع نظری محقق ادامه یافت. سرانجام این روش، مصاحبه با 11 نفر از خبرگان بود. در این تحقیق، از آنجایی که از روش تئوری داده بنیاد استفاده گردید، ابزار اصلی جمع آوری دادهها، مصاحبه عمیق و غیرساختار یافته با خبرگان بود. سرانجام پس از طی کدگذاریهای سه گانه باز، محوری و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق بر اساس مدل پارادایمی طراحی شد.+
عباسی، ع. عبدی، ر. (1392) شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر توسعه محصول جدید در شرکت کمباین سازی اراک با فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، مجله مکانیزاسیون کشاورزی / جلد 1. [به فارسی]
علی احمدی، ع. ر. فکری، ر. فتحیان، م. (1388). تعیین عوامل مؤثر بر چابکی فرآیند توسعه محصول جدید با استفاده از تحلیل مؤلفه های اصلی (مطالعه موردی ساخت ایران
Alwani, S. M., Sharifzadeh, F. (1390). Public policy-making process, Tehran: Allameh Tabatabaei University Press.
Bromley, D.A. (2004). Technology Policy, Technology in Society, 26 (2-3), pp. 455-468.
Ceccagnoli, M. (2009), Appropriability, preemption, and firm performance. Strategic Management Journal, 30(1), 81–98.
Dehghani Poodeh, H.; Brotherhood, p .; Hosseini Sarkhosh, S. M. (2013). Increasing the success of new product development based on open innovation approach, Journal of Innovation Management, Second Year, No. 2, pp. 68-45. [In Persian]
Dye Thomas R. (1992). Understanding public policy, Englewood Cliffs, NJ:Prentice-Hall.
Farsijani, H; Keshavarz Dastak, S. (2010). Investigating the Role of Organizational Infrastructure in Achieving World Class Production, Management Research, Third Year, No. 10, pp. 109-128. [In Persian]
Gmelin, H., Seuring, S. (2014), Achieving sustainable new product development by integrating product life-cycle management capabilities, Int. J. Production Economics, 154 (2014). P.166–177.
Goldman, S., Nagel, R., Priess, k. (1995). Agile competitors and virtual organizations: strategies for enriching the customer. Van Nostrand Reinhole, New york, NY
Hall, Peter A. (1988). Policy paradigms, social learning and the state. a paper presented to the International Political Science Association. Washington D.C.
Mohammadi Moghadam, Y.; Shabani, A ;; Mansouri Mohammadabadi, S.; Mohammadi, Kh. (2018). Investigating the effect of knowledge management capability on the new product development process, Journal of Industrial Technology Development, Volume 16, Number 31, pp. 32-23. [In Persian]
Pitta; Pitta, E. (2012). Transforming the nature and scope of new product development, J. Prod. Brand Manag., Vol. 21, No. 1, pp. 35–46.
Sabbaghchi, S .; Judge Nouri, S .; Divine, Sh. (2010). Selection of Knowledge Management Tools in Software New Product Development, Management Improvement Journal, No. 2, 13 in a row, pp. 100-80. [In Persian]
Seyyed Hosseini, S. M; Ali Ahmadi, A. R ؛ Fekri, R; Fathiyan, M. (2009). Agile Pattern Design in New Product Development Process Using Path Analysis Model in Iranian Automotive Industry, International Journal of Industrial Engineering and Production Management, Issue 4, Volume 20, Volume 20, 77-89. [In Persian]
Shahin, A ;; Mohammadi Shahivardi, S. (2013). Estimating the value of the customer life cycle to determine the development strategies of a new product based on the Kano model with a case study in the automotive industry, 10th International Conference on Strategic Management, Tehran, Iranian Strategic Management Association, https://www.civilica.com/Paper- ICSM10-ICSM10_231.html
Slater, S., Mohr, J. and Sengupta, S. (2014), Radical product innovation capability: literature review, synthesis, and illustrative research propositions, Journal of Product Innovation Management , Vol. 31 No. 3, pp. 552-566.
Soltani Fasghandis, G. R; Pouya, A. R; Kazemi, M; Nagi Azimi, Z. (2016). Predict the success of new product development using a combination of factor analysis and artificial neural network, management efficiency, the tenth year _ No. 37. [In Persian]
Stuart, J.R., J., Lester, J. P. (2002). General Policy Making Process: An Evolutionary Approach, Tehran: Savalan.
Svendsen, F.; Haugland, S. a.; Grønhaug, K.; Hammervoll, T. (2011). Marketing strategy and customer involvement in product development, Eur. J. Mark., Vol. 45, No. 4, pp. 513–530.
Wu, Ing-Long., Hu, Ya-Ping. (2018). Open innovation based knowledge management implementation: a mediating role of knowledge management design, Journal of Knowledge Management, https://doi.org/10.1108/JKM-06-2016-0238.
Xiaoxiao Shi, Qingpu Zhang. (2018). Inbound open innovation and radical innovation capability: The moderating role of organizational inertia, Journal of Organizational Change Management, Vol. 31 Issue: 3, pp.581.
Young, E. and Quinn. L. (2016). Guide to Writing Strategic Reports in the Field of Public Policy for Political Advisers in Central and Eastern Europe. Translated by Seyed Mehdi Saatchi and Omid Salehi. Tehran: Center for Presidential Strategic Studies.
Zamon, G., Claude, J. (1996) Obstacles to public policy implementation in the third world, Advance in Developmental policy studies, Vol. 1, p. 1: 7-209, by Jai Press Inc