اولویت بندی خط مشی های توسعه منابع انسانی دستگاه های دولتی ایران بر اساس نتایج حاصل از تحلیل شکاف اهمیت-عملکرد
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتعلی مصطفی روزبه 1 , تیمورنژاد کاوه 2 , محمدرضا ربیعی مندجین 3
1 - دانشجوی مقطع دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - 2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسوول)
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ضریب نفوذ خطمشیها, شکاف اهمیت- عملکرد, توسعه منابع انسانی, اولویتبندی, خطمشیگذاری,
ملخص المقالة :
زمینه: حدود سه دهه منابع انسانی که جذب دولت می شوند های الگوی خط مشی گذاری توسعه منابع انسانی سهم بسزایی در موفقیت برنامه های آموزش و توسعه برای دولت خواهد داشت. هدف: هدف از این پژوهش اولویت بندی خط مشی های احصاء شده توسعه منابع انسانی بر پایه تحلیل های شکاف بین اهمیت و عملکرد از دیدگاه جامعه آماری هدف است. روش ها: داده های کمی از طریق پرسش نامه با روش نمونه گیری احتمالی تصادفی طبقه ای و برآورد حجم نمونه با فرمول کوکران گردآوری شده است. پژوهش کاربردی و از حیث روش توصیفی پیمایشی مقطعی است و با استفاده از و با استفاده آزمون تی وابسته مورد تحلیل قرار گرفته است. Spss 22 نرم افزار یافته ها: از مجموع پانزده خط پنج خط ، مشی کلی مورد تحلیل قرار گرفته هفت خط ، مشی در سطح اول اهمیت مشی در اولویت دوم سه خط مشی در اولویت سوم قرار می گیرند. بر مبنایی دیگر با وارد کردن ضریب نفوذ هر خط مشی، بازطراحی نظام آموزش کارکنان دولت با استفاده از مکانیزم تصمیم گیری عقلایی از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است. نتیجه گیری: لزوم بازطراحی نظام آموزش کارکنان دولت با استفاده از مکانیزم تصمیم گیری عقلایی و مبتنی بر رویکرد توسعه منابع انسانی را می توان مهم ترین خط مشی های کلان دانست.
الوانی، سید مهدی. 1395. تصمیمگیری و تعیین خطمشی دولتی (ویراست 3 با اصلاحات)، تهران: انتشارات سمت.
حسین زاده، ماشاالله. 1391. طراحی الگوی خطمشیگذاری توسعه صادرات بنگاههای کوچک و متوسط کشور، رساله دکتری سیاستگذاری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
داناییفرد، حسن، سیدمهدی الوانی و عادل آذر. 1398. روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: انتشارات اشراقی، صفار.
رهنوردآهن، فرج اله، علی شیرین. ارزشیابی اثربخشی آموزشهای بهبود مدیریت و شناسایی عوامل بازدارنده آن، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی(علمی – پژوهشی)، دوره پنجم، شماره دوم، 1394.
سرمد، زهره، عباس بازرگان، الهه حجازی. 1398. روش هایتحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات سمت.
کروسل، جان دبلیو، پلانوکلارک. 1394. روشهای پژوهش ترکیبی، ترجمهی علیرضا کیامنش و جاوید سرایی، تهران: آبیژ.
گرین، جودیت و مانوئلا دی الیویرا. 1394. کاربرد آزمونهای آماری در پژوهشهای علوم رفتاری، ترجمهی علی دلاور و مهرداد پژهان، تهران: نشر ارسباران.
مقدسی، جواد، کامران محمدخانی و امیر حسین محمد داودی. شناسایی روشهای توسعه کارکنان در نظام آموزش عالی، مور مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8، فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، دوره 12، شماره 43، 1397.
_||_Amadi, Eunice Jane. 2014. The Effect of training and development on employees performance, at safaricom limited call center, a research project submitted in partial fulfillment of the requirements for the a ward for the degree of master of business administration (MBA) Scholl of business, university of Nairobi.
Hilda Ghaleb Madanat, Anis S Khasawneh. 2018. Level of Effectiveness of Human Resource Management Practices and Its Impact on Employees’ Satisfaction in the Banking Sector of Jordan, Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict · May 2018.
Pollack Porter, Keshia M. , Lainie Rutkow & Emma E. McGinty. 2018. The Importance of Policy Change for Addressing Public Health Problems , Public Health Reports, Association of Schools and Programs of Public Health