شناسایی مولفهها و شاخصهای تابآوری سازمانی باشگاههای ورزشی خصوصی
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتبهمن ولی نژاد 1 , فریده اشرف گنجوئی 2 , محمدرضا اسماعیلی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه علوم انسانی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه علوم انسانی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه علوم انسانی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: باشگاههای ورزشی خصوصی, مدیریت ورزشی, تابآوری سازمانی, شاخص, مولفه,
ملخص المقالة :
زمینه: تابآوری سازمانی یعنی سازمانها در برابر بحرانها، بقای خود را حفظ کنند، مقاومت خوبی داشته باشند و عملکرد خود را بهبود بخشند. هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و شاخصهای تابآوری سازمانی برای باشگاهها ورزشی خصوصی است. روشها: جامعه پژوهش شامل خبرگان علمی و اجرایی در حوزه مدیریت ورزشی هستند. برای جمع آوری نمونه از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبة نیمهساختاریافته شد. لذا در این مطالعه کیفی از روش تحلیل مضمون (تم) استفاده شد و از طریق تحلیل دادههای حاصل از متن مصاحبه با 17 تن از خبرگان علمی و اجرایی در حوزه مدیریت ورزشی، مولفهها و شاخصهای تابآوری سازمانی باشگاههای ورزشی خصوصی شناسایی شدند. یافتهها: طبق یافتهها، مولفه تابآوری سازمانی شامل سه شاخص آگاهی موقعیتی، مدیریت آسیبپذیری کلیدی، قابلیت تطابقپذیری با 15 کد اولیه؛ مولفه موانع تابآوری سازمانی شامل پنج شاخص با 16 کد اولیه؛ مولفه تسهیلکنندههای تابآوری شامل پنج شاخص با 17 کد اولیه؛ و در نهایت مولفه راهبردهای تابآوری شامل پنج شاخص با 17 کد اولیه است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش میتوان برای توسعه تابآوری سازمانی در باشگاههای ورزشی از طریق اتخاذ سیاستها و تعیین ساختارهای مناسب و نیز فراهم آوردن محیطها و بسترهای مطلوب، زمینههای تابآوری سازمانی در باشگاههای ورزشی را شناسایی و اجرایی کرد.
_||_