تاثیر اعتماد سازمانی بر تجاری سازی دانش در شرکتهای دانش بنیان
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتنوشین بیات 1 , محمد ذاکری 2 , اسماعیل اسدی 3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - واحد رودهن
3 - دانشگاه ستاری
الکلمات المفتاحية: اعتماد عمودی, اعتماد نهادی و تجاری سازی دانش, اعتماد افقی, اعتماد سازمانی,
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف تعیین تاثیر اعتماد سازمانی بر تجاری سازی دانش در شرکتهای دانش بنیان انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر روش تحلیل دادهها از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل 10 شرکت دانش بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی و رایانش ابری بوده است که براساس نمونهگیری تصادفی طبقهای، 91 نفر از کارکنان شرکتها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد اعتماد سازمانی الونن و همکاران(2008) و پرسشنامه استاندارد تجاری سازی دانش شریفی و همکاران(2015) بوده است که روایی محتوای آن توسط خبرگان تایید شد و پایایی آنها نیز در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و مقدار آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شده است که نتایج پژوهش نشان دهنده تاثیر معنادار مولفههای اعتماد سازمانی شامل اعتماد عمودی، اعتماد افقی و اعتماد نهادی بر تجاری سازی دانش در شرکتهای دانش بنیان می باشد. بر این اساس دستیابی به تجاریسازی دانش در حوزه هوش مصنوعی و رایانش ابری تا اندازه زیادی به اعتماد سازمانی بستگی دارد. ماهیت ویژه ماموریت و اهداف شرکتهای دانش بنیان ایجاب میکند که به اعتماد سازمانی توجه ویژهای شود.
ابراهیمی، سیدعباس؛ محمدی فاتح، اصغر؛ و حاجی پور، ابراهیم (1391). بررسی نقش اعتماد در تسهیم دانش شغلی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس. فصلنامۀ علمی پژوهشی مدیریت نظامی، 47 (12)، 162-135.
اسدی، اسماعیل؛ فرهادی، علی و ذاکری، محمد. (1395). نقش سرمایه اجتماعی مدیران در ایجاد تحول سازمانی (موردمطالعه: قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء (ص) آجا، علوم و فنون نظامی، 12 (37)، 25-46.
بنازاده، آیدین؛ مرادی، علیرضا و پورنرگسی، قاسم رمضان (1394). تحلیلی جامع بر تجاریسازی دانش، تهران، انتشارات پارسینه.
بیرانوند، علی؛ شعبانی، احمد و مظلومیان، سعید (1398). اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر تجاریسازی دانش در دانشگاهها: مطالعه موردی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات. doi: 10.22055/slis.2019.30837.1646
حیدرزاده، ناهید؛ سالاریان، محسن و سالاریان، فاطمه. (1395). تاثیر اعتماد سازمانی بر بهبود مدیریت دانش با توجه نقش واسطهای رهبری خدمتگزار (مطالعهای در اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران). خط مشیگذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی), 7 (22), 57-70.
خیاطیان، محمدصادق؛ طباطبائیان، سیدحبیب الله؛ امیری، مقصود و الیاسی، مهدی ( 1394) .تحلیل محتوای ویژگیهای شرکت های دانش بنیان، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، دورۀ5، شمارۀ 2:47-21 .
خیراندیش، مهدی؛ تبریزی، الهام و خمویی، فرشید. (2017). شناسایی و اولویتبندی عوامل سازمانی تجاریسازی دانش از طریق روششناسی کیو. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 10 (1), 81-100.
شریفی، مهنوش؛ رضوانفر، احمد؛ حسینی، سید محمود و موحد محمدی، سیدحمید. (1396). طراحی الگوی فرآیندی تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران, 48 (2), 285-271.
شمس، شهاب الدین و اسفندیاری مقدم، امیر تیمور (1394)، ارتباط ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی کارکنان، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیست و چهارم، شماره 77، صفحات 185-171.
شیرازی، حسین؛ هاشم زاده خوراسگانی، غلام رضا؛ رادفر، رضا و ترابی، تقی (1398). ارزیابی عملکرد تجاریسازی فناوری شرکتهای دانش بنیان نوپا بر پایه روش بهترین- بدترین فازی. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری, 7 (2), 129-159.
صیف، علی و بیرانوند، صفا. (1398). عوامل مؤثر بر تمایل به تجاریسازی دانش در دانشگاه شیراز. سیاست علم و فناوری, 11 (1), 65-76.
فرمهینی فراهانی، محسن و شفیع زاده، حمید (1391). رابطه کاربرد مدیریت دانش و جو سازمانی در شعب منطقه شرق بانک سپه تهران از دیدگاه کارکنان. خط مشی گذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی), 3 (7-8), 39-49.
فقیهی، ابوالحسن. و آغاز، عسل. (1393). نوشته: لارنس نیومن، روشهای پژوهش اجتماعی، رویکردهای کمی و کیفی، جلد اول، انتشارات ترمه.
کرپی، معصومه فتاح، ناظم و کریم زاده، صمد (1397). ارائه الگوی بومی تجاری سازی دانش در حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی در شهر تهران. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز, 9 (4), 296-310.
کریتنر رابرت و کینیکی آنجلو (1394). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه دکتر علی اکبر فرهنگی و دکتر حسین صفرزاده، تهران انتشرات پخش کتاب پویش.
ماستری فراهانی، فاطمه نیاز آذری، کیومرث و صالحی، محمد (2018). ارائه مدل ساختاری جهت تجاری سازی دانش در دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران. آینده پژوهی مدیریت, 26 (شماره 4 (پیاپی 105)), 17-27.
مصلحی، قاسم؛ مهدوی، حمید و راستی برزکی، مرتضی. (1386). نظام ارزیابی توسعه ایدههای نو به منظور استفاده در دوره های رشد مقدماتی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان. رشد فناوری, 3 (10), 25-32.
مقیمی، سید محمد و رمضان، مجید (1392). پژوهش نامه مدیریت، جلد سوم، تهران نشر سازمان مدیریت صنعتی، چاپ دوم.
مهرگان، فرهاد.، و صبحی، الهه. (1398). تحلیل رابطه ساختاری اعتماد سازمانی با بهبود خود اثربخشی و اخلاق حرفهای پرستاران. مدیریت پرستاری, 8 (4 ), 41-53.
میر، عباس؛ باقری، مهدی و هاشمی، سیداحمد (1399). ارایه مدل تجاری سازی دانش براساس مدیریت دانش در دانشگاه فنی وحرفه ای. فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی.
یاری، صادق؛ حیدری، غلامرضا و عظیمی، محمدحسن (1398). شناسایی و تحلیل موانع تجاریسازی دانش در علم اطلاعات و دانششناسی از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری این رشته، علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 5 (2)، 180-155.
_||_Ahmadinejad, M. (2020). Knowledge Commercialization in Agricultural Higher Education: A Two-Step Approach to Structural Equation Modeling. International Journal of Agricultural Management and Development, 10 (2), 149-166.
Bandarian, R. (2017). Analysis of Business model Pillars of Research and Technology Organizations (RTOs) as a Knowledge Intensive Business Services (KIBS).
Buenstorf, G., & Koenig, J. (2020). Interrelated funding streams in a multi-funder university system: Evidence from the German Exzellenzinitiative. Research Policy, 49 (3), 103924.
Ellonen, R., Blomqvist, K., & Puumalainen, K. (2008). The role of trust in organisational innovativeness. European Journal of Innovation Management.
Garcia-Peñalvo, F. J., & García-Holgado, A. (Eds.). (2016). Open source solutions for knowledge management and technological ecosystems. IGI Global.
Karlsson, C., Johansson, B., Kobayashi, K., & Stough, R. R. (2014). Knowledge, innovation and space: introduction. In Knowledge, Innovation and Space. Edward Elgar Publishing.
Li, C., & Morgan, G. (2010). From knowledge to product: Institutional change and commercialization of university research in China. Journal of Science and Technology Policy in China, 1 (3), 254-274.
Lin, Y., Wang, Y., & Kung, L. (2015). Influences of cross-functional collaboration and knowledge creation on technology commercialization: Evidence from high-tech industries. Industrial marketing management, 49, 128-138.
Miller, D. J., & Acs, Z. J. (2013). Technology commercialization on campus: twentieth century frameworks and twenty-first century blind spots. The Annals of Regional Science, 50 (2), 407-423.
NawzadSabir, M., Othman, B., Al-Kake, F., & Rashid, W. (2019). The influence of entrepreneurship characteristics on attitude towards knowledge commercialization. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 23 (2), 566-582.
Panteli, N., & Sockalingam, S. (2005). Trust and conflict within virtual inter-organizational alliances: A framework for facilitating knowledge sharing. Decision Support Systems, 39 (4), 599–617. https://doi.org/10.1016/j.dss.2004.03.003
Szycher, M. (2016). Commercialization Secrets for Scientists and Engineers. CRC Press.
Thompson, N. A., Herrmann, A. M., & Hekkert, M. P. (2018). SME Knowledge Commercialization through Public Sector Partnerships. International Journal of Innovation and Technology Management, 15 (03), 1850021.
Troise, C., Tani, M., & Jones, P. (2020). Investigating the impact of multidimensional social capital on equity crowdfunding performance. International Journal of Information Management, 55, 102230.
Zadeh, N. K., Khalilzadeh, M., Mozafari, M., Vasei, M., & Ojaki, A. A. (2017). Challenges and difficulties of technology commercialization− a mixed-methods study of an industrial development organization. Management Research Review.
Zmiyak, S. S., Ugnich, E. A., & Krasnokutskiy, P. A. (2017, December). Generation and commercialization of knowledge in the innovational ecosystem of regional university in the conditions of information economy establishment in Russia. In Perspectives on the use of New Information and Communication Technology (ICT) in the Modern Economy (pp. 23-31). Springer, Cham.