بررسی و تبیین عوامل مؤثر بر بازاریابی آنلاین (مطالعه موردی فروشگاههای اینترنتی)
الموضوعات :حمید پور احمدی هوشمند 1 , پروانه گلرد 2 , حسین بوداقی خواجه نوبر 3 , رضا رستم زاده 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت، واحد ارومیه، دانشگاه ازاد اسلامی، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: تجارت الکترونیکی, بازاریابی, بازاریابی آنلاین, فروشگاههای اینترنتی, کسبوکار,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و تبیین عوامل مؤثر بر بازاریابی آنلاین بود. روش پژوهش حاضر تلفیقی (کیفی و کمی) و بر مبنای هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل مصرفکنندگان حاشیه دریای خزر در حوزه کسبوکار آنلاین بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 400 نفر جهت جمعآوری دادهها انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس یافتههای کیفی بود. برای تحلیل دادههای کیفی از روش کدگذاری و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی اکتشافی با کمک نرمافزار Spss24 استفاده شد. یافتهها نشان داد 5 عامل اصلی: 1- خدمات الکترونیکی (خدمات اینترنتی، اشانتیون و خدمات رایگان، دسترسی پشتیبان و جذابیت سایت و سهولت دسترسی)؛ 2-تبلیغات الکترونیکی (تبلیغات اینترنتی و محتوای پیام)؛ 3- امنیت الکترونیکی (اعتماد مشتری، تضمین ادعاشده، امنیت و اطمینان خاطر اذعان شده)؛ 4-حمایت الکترونیکی (حمایت ادراکشده، کنترل ارتباط، اثربخشی عالی، برند ترقییافته و استراتژیهای بازاریابی فروشنده آنلاین) و 5- عامل مشتری مداری الکترونیکی (تجربه مشتری، روشن بودن اطلاعات، وابسته بودن مصرفکننده، سودمندی فراوان، غیرقابلکنترل بودن و رضایت و وفاداری مشتری) شناسایی شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز نشان داد عامل خدمات الکترونیکی با 568/81 بیشترین سهم و اثر در بازاریابی آنلاین دارد و سپس عوامل تبلیغات الکترونیکی با 441/79، امنیت الکترونیکی با 730/73، حمایت الکترونیکی با 156/72 و عامل مشتری مداری با 162/67 به ترتیب در جایگاه بعدی قرار گرفتند.