بازاریابی درون(داخل) فروشگاهی: چارچوب، ابزارها و کاربردها
الموضوعات :میلاد بخشی 1 , عباس اسدی 2 , کامبیز حیدرزاده 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد ورامین- پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران
3 - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: پیشبرد فروش, خرده فروشی, مرچندایزینگ, اتمسفریک ها, بازاریابی درون فروشگاهی,
ملخص المقالة :
زمینه: بسیاری از تصمیمات خریداران در نقطه فروش و یا همان فروشگاه گرفته میشود. لذا تاثیرگذاری بر خریداران در این مرحله برای خردهفروشان و تولیدکنندگان بسیار اهمیت یافته است. مفهوم بازاریابی درونفروگشاهی که در طی چند سال گذشته در ادبیات خردهفروش روز دنیا رواج پیدا کرده است به بکارگیری ابزارهای مختلف در فروشگاه اشاره دارد. هدف: با توجه به گستردگی موضوع بازاریابی درون فروشگاهی، هدف این مطالعه شناسایی محدوده بازاریابی درون فروشگاهی، ترسیم چارچوب جامع و شناسایی پرکاربردترین ابزارهای بازاریابی درون فروشگاهی است.روش ها: واژه های وکلیدی مرتبط با بازاریابی درون فروشگاهی در پایگاههای داده های علمی مورد جستجو قرار گرفت. مقالات شناسایی شده در 2 مرحله مورد پایش قرار گرفت و در نهایت 95 مقاله در پژوهش انتهایی بکارگرفته شد. همچین پژوهش حاضر، مطالعه مروری از نوع دامنه محور است.یافته ها: ابتدا مفاهیم مرتبط با بازاریابی درون فروشگاهی که عبارتند از پروموشن، مرچندایزینگ، مرچندایزینگ بصری، نمایشها، اتمسفریکها و علائم تعریف و حوزه های پژوهش در این موارد مورد بررسی قرار گرفته اند. سپس اشتراکات و هم-پوشانیهای این مفاهیم با بازاریابی درون فروشگاهی نشان داده شدهاند در انتها پرکاربردترین ابزارهای درونفروشگاهی معرفی شدهاند.نتیجه گیری: بازایابی درون فروشگاهی مفهومی گسترده شامل ابزارهای مختلف است که درک ابعاد مختلف آن برای پژوهشگران و افراد فعال در حوزه خردهفروشی بسیار مهم است. از سویی با توجه به کاربردی بودن این ابزارها و تاثیرات بسیاری که بر فروش و تجربه مشتریان دارند، بکارگیری بهینه آنها باعث بهبود کسب و کارهای خرده فروشی میگردد.
_||_