اولویت بندی مولفه های کارآفرینی سازمانی در صنعت حفاری به روشANP
الموضوعات :سیروس طهماسبی زاده 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , منیژه حقیقی نسب 3
1 - دانشکده مدیریت دانشگاه علوم و تحقیقات
2 - گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت دانشگاه الزهرا
الکلمات المفتاحية: ANP, صنعت حفاری نفت و گاز, کارآفرینی سازمانی,
ملخص المقالة :
توجه به اثرات فرهنگی، اقتصادی واجتماعی کارآفرینی ، نقش دانش آموختگان و نوآوران در توسعه جامعه را مشخص خواهد نمود و متخصصین کارآفرینی به نیازهای مختلف جامعه پاسخ می دهند. این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های کارآفرینی سازمانی در صنعت حفاری نفت و گاز، مورد مطالعه شرکت حفاری شمال انجام گردید. پژوهش حاضر توسط روش تحقیق آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. برای گردآوری داده ها در بخش کیفی 12 نفر از خبرگان دانشگاهی در زمینه کارآفرینی مورد مصاحبه قرار گرفتند. در بخش کیفی، توسط مصاحبه و روش تحلیل محتوا، ابعاد و مولفههای کارآفرینی سازمانی در صنعت شناسایی گردید و سپس در بخش کمی، داده های لازم توسط پرسشنامههای مقایسات زوجی ANP، جمع آوری گردید. در این بخش پرسشنامه های استاندارد ANP در اختیار 14 نفر از آگاهان شرکت شامل مدیران ارشد و میانی شرکت حفاری شمال قرار داده شد و داده های لازم این بخش جمع آوری گردید. بر اساس نتایج بخش کیفی، 5 بعد، 14 مولفه اصلی و 119 مولفه فرعی برای کارآفرینی سازمانی در صنعت شناسایی شد. نتایج ANP نیز نشان داد که بعد مدیریتی بیشترین اهمیت را در میان سایر ابعاد کارآفرینی سازمانی دارد. همچنین در روابط درونی زیرمعیارها، فناوری در تولید، مدیریت منابع انسانی و سیاست های داخلی و خارجی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را دارا میباشند.
_||_