طراحی الگوی توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیریتی زنان در نظام آموزشی؛ مطالعه موردی مناطق شمال شرقی ایران
الموضوعات :
سیما نوید بخش
1
,
مسلم چرابین
2
,
احمد اکبری
3
,
احمد زندهدل
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
4 - استادیار، گروه آمار، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
الکلمات المفتاحية: توانمندسازی, ارتقاء جایگاه مدیریتی زنان, آموزشوپرورش, شمال شرق ایران.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیریتی زنان در آموزشوپرورش شمال شرق کشور انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف اکتشافی و از نظر روش تحقیق آمیخته بوده است. نمونه آماری در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان جامعه علمی و متخصصان آموزشوپرورش هستند و در بخش کمی 207 نفر ازمدیران و معاونین آموزش و پرورش شمال شرق کشور که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود.برای تعیین پایایی و اعتبار ابزار اندازهگیری نیز از آلفای کرونباخ، روایی محتوایی و همزمان استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادههای کیفی از روش داده بنیاد و دادههای کمی برای مشخصات نمونه آماری از شاخصهای توصیفی و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس انجام شده است. برای اعتبارسنجی مدل از تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شده است برازش و تحلیل عاملی تأییدی مدل ارائهشده توسط نرمافزار پی ال اس استفاده شد. نتایج کلی تحقیق حاکی از آن است که ابعاد توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیریتی زنان شامل عوامل علی، زمینه ای، راهبردی، پدیده محوری، مداخله گر، پیامدها و نتایج بعد و مشتمل بر 9 مؤلفه میباشد که مدل نهایی بر اساس آن ارائه گردیده است. اجرای محاسبات لازم در نرمافزار ضمن تایید روابط بین متغیرهای مکنون در مدل ساختاری نشانگر این است دادهها به طور بسیار مناسبی برازش یافته است. با توجه به نتایج تحقیق میتوان عنوان نمود که تمرکز بر متغیرهای توانمندسازی میتواند جایگاه مدیریتی زنان را ارتقاء بخشد.