ارائه مدل توسعهی کارآفرینی سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی
الموضوعات :محسن شیرمحمدزاده 1 , علی عبادی بابا جان 2
1 - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, سازمان های ورزشی, کارآفرینی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: سازمانهای ورزشی با توجه به تعداد کثیر کارکنان و ذینفعان در ردهها و سطوح مختلف دارای ظرفیت بالایی جهت به کارگیری کارآفرینی و مدیریت دانش هستند. از اینرو این تحقیق با هدف ارائه مدل توسعهی کارآفرینی سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی انجام شد. روش شناسی پژوهش: در این تحقیق از نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین استفاده شد و اطلاعات به صورت میدانی و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش کارکنان و مدیران ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی بودند. انتخاب نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با رویکرد گلوله برفی بود و انتخاب نمونه آماری تا انجام مصاحبه با 17 نفر ادامه یافت و محقق به اشباع نظری رسید و با انجام مصاحبهای جدید، اطلاعات جدیدی به دست نیامد. یافتهها: نتایج تحقیق در قالب پنج مولفه عوامل علی (عوامل مرتبط با مدیریت دانش شامل بکارگیری دانش، حفظ دانش، تبدیل و انتقال دانش و کسب و ایجاد دانش)، عوامل زمینهای ، عوامل مداخلهگر، راهبردهاو پیامدها (پیامدهای مرتبط با توسعه سازمانی شامل توسعه اقتصادی، توسعه فناوری، توسعه منابع انسانی و افزایش بهرهوری) به دست آمد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان بیان کرد که بکارگیری مدیریت دانش میتواند بسیاری از مشکلات کارآفرینی در سازمانهای ورزشی را حل کند.
_||_