ارائه راهبردهای پوشش خبری آسیبهای اجتماعی برای رسانه ملی
الموضوعات : Communicationفاطمه اسماعیلی 1 , علی اکبر رزمجو 2 , ابراهیم فتحی 3
1 - کارشناسی ارشد روزنامه نگاری، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه ارتباطات، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران،
3 - استادیار، گروه فرهنگ و ارتباطات، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اخبار, آسیبهای اجتماعی, صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران, پوشش خبری, ارائه راهبرد,
ملخص المقالة :
آسیبهای اجتماعی مانند زخمی همیشه تازه بر پیکره نظام اجتماعی کشور نمایان و گریبانگیر افراد بسیاری است. ماهیت پیچیده و چندعاملی آسیبهای اجتماعی، ضرورت مواجهه تخصصی با این موضوعات را دوچندان میکند. چهبسا فقدان استانداردها و نقشه راهی روشن برای انعکاس اخبار آسیبهایی چون اعتیاد، طلاق و حاشیهنشینی، شدت و جهت آسیبها را نیز دستخوش عوامل مخرب جدید کند. موضوع ارائه راهبردهای پوشش خبری آسیبهای اجتماعی برای رسانه ملی نیز از همین حیث اهمیت دارد تا بتواند بر ارتقای استانداردهای تهیه اخبار مربوط اثرگذار باشد. گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه اسناد کتابخانهای و تکنیک مصاحبه عمیق با خبرگان انجام و برای تجزیهوتحلیل از روش سوات استفاده شد. پس از کدگذاری دادهها، در یک دستهبندی کلی 12 نقطه قوت، 45 نقطه ضعف، 10 فرصت بیرونی و 29 تهدید خارجی استخراج شدند و در ماتریس سوات قرار گرفتند. پس از انجام محاسبات سوات، امتیاز نهایی حاصله نشان داد که موقعیت فعلی پوشش خبری آسیبهای اجتماعی در نقطه استراتژیک WT قرار دارد و حاکی از آن است که سازمان صداوسیما با تهدیدهای عمده محیطی روبهرو است و منابع آن نیز ضعیفاند. بنابراین لازم است سازمان صداوسیما با اتخاذ راهبردهای تدافعی، به سمت کاهش ضعفها و احتراز از تهدیدهای خارجی حرکت کند تا بتواند در بازگشت اعتماد مخاطب و افزایش اثرگذاری اخبار خود نقش ایفا کند.
