چهار رویکرد به روششناسی مقالههای مفهومی
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مقاله مفهومی, طراحی تحقیق, روش شناسی, مقاله نظری,
ملخص المقالة :
اگرچه مقالههای مفهومی به عنوان ابزارهای قدرتمند ساخت تئوری، اهمیت فزایندهای یافتهاند؛ اما به دلیل فقدان یک قالب مورد توافق همگانی که راهنمای توسعه تئوریک قرار گیرد، پژوهشگران همواره با چالشهای مربوط به طراحی و نگارش مقالههای غیرتجربی دست به گریبان هستند. هدف از این نوشتار تبیین ملاحظات روششناختی در مقالههای مفهومی است و بیان میکند که چنین مقالاتی باید بر طراحی پژوهشی شفاف و مشخص بنیان نهاده شده باشند و انتخاب تئوری و نقش آنها در تحلیل باید به خوبی شرح داده شده و توجیه شده باشد. این مقاله چهار قالب بالقوه را برای مقالههای مفهومی شرح میدهد که شامل ترکیب نظریهها، سازگارسازی نظریهها، نوعشناسی و مدلسازی هستند و سپس اهداف هر یک از آنها، رویکرد مناسب برای استفاده از نظریهها و پتانسیل آنها برای مشارکت نظری را تبیین میکند. مقاله حاضر با کمک مثالهایی این چهار قالب را به صورت دستورعملهای قابل استفاده در طراحی مقالههای غیرتجربی در آورده و برای کسانی که در حال پژوهش، راهنمایی یا داوری مقاله های مفهومی هستند، قابل استفاده میکند. مقاله حاضر با کمک مثالهایی این چهار قالب را به صورت دستورعملهای قابل استفاده در طراحی مقالههای غیرتجربی در آورده و برای کسانی که در حال پژوهش، راهنمایی یا داوری مقاله های مفهومی هستند، قابل استفاده میکند.
_||_