بررسی تاثیر گسترش شبکههای اجتماعی بر توسعه کارآفرینی: تبیین نقش تعدیلگر زیرساختهای فناوریهای دیجیتال و هنجارهای اجتماعی
الموضوعات :آیدین سلام زاده 1 , مرتضی هادی زاده 2 , سمیرا سادات مرتضوی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی دیجیتال, کارآفرینی, هنجارهای اجتماعی, شبکه اجتماعی, فناوری دیجیتال,
ملخص المقالة :
شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از سرویس های فناوری وب دو، با استقبال و همه گیری جهانی روبه رو شده است. جریان های اطلاعاتی و روابطی که میان افراد در این شبکه ها شکل میگیرد میتواند به عنوان زمینه ساز فرصت های کارآفرینی، مورد توجه قرار گیرد و انتظار آن میرود که توسعه کارآفرینی با توجه به این فرصت ها، بیشتر شود. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی تاثیر گسترش شبکههای اجتماعی بر توسعه کارآفرینی با تبیین نقش تعدیلگر زیرساختهای فناوریهای دیجیتال و هنجارهای اجتماعی میباشد. این مطالعه از منظر هدف، کاربردی و از جهت گردآوری اطلاعات، توصیفی- همبستگی است. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته و با نمونه ای شامل 115 کارآفرین فعال در شهر تهران با روش نمونه گیری غیراحتمالی و همچنین تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار پی ال اس انجام شده است. آلفای کرونباخ برای تمامی سازه ها بالاتر از 7/. و مقدار میانگین واریانس استخراج شده بالاتر از 5/. بوده و روایی و پایایی سازهها تایید شد. یافته ها مشخص نمود که گسترش شبکههای اجتماعی، هنجارهای اجتماعی و زیرساختهای فناوری دیجیتال تاثیر مثبتی بر توسعه کارآفرینی در شبکههای اجتماعی دارد. علاوه بر تاثیر مستقیم بیان شده، توسعه کارآفرینی در شبکههای اجتماعی بیشترین تاثیر غیرمستقیم (از طریق گسترش شبکههای اجتماعی) را از هنجارهای اجتماعی می گیرد. در نتیجه این مطالعه می تواند، جهت تشریع توسعه کارآفرینی در بسترهایی شود که از این سطح فناوری استفاده می کنند مفید باشد.
_||_