ارائه الگوی مطلوب مدیریت ارتباط رسانه ملی با اقوام ایرانی
الموضوعات :مصطفی رضائی 1 , سید محسن بنی هاشمی 2 , بهرام علیشیری 3
1 - گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه ارتباطات. دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی ،دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اقوام, مخاطب, الگوی مطلوب, رسانه ملی,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق ارائه الگوی مطلوب مدیریت ارتباط رسانه ملی با اقوام ایرانی است؛ روش انجام این تحقیق، کیفی از نوع گراندد تئوری میباشند. جامعه آماری این تحقیق اساتید و خبرگان حوزه مدیریت رسانه، علوم ارتباطات اجتماعی و مدیران و معاونین ارشد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. برای مصاحبه با خبرگان برای تحلیل کامل و جامع در زمینه مدیریت ارتباط رسانه ملی با اقوام ایرانی با 30 نفر مصاحبه باز و عمیق انجام شد. نتایج نشان میدهد افزایش مشارکت قومی با تمرکز بر نیازسنجی و افکارسنجی مخاطبان قومی امکانپذیر است که راهکار ایجاد یک واحد مستقل برای پژوهش در مورد مباحث مرتبط با اقوام و راهکارهای اجرایی شدن سیاستهای رسانه ملی در زمینه اقوام ارائه شد. همچنین تولیدات رسانهای باید برگرفته از فرهنگ اقوام، استفاده از زبان محلی در برنامههای قومی، عدالت، برجستهسازی، امیدافزایی، تنوع و تکثر قومی، گفتوگو و هماندیشی اقوام، همدلی و همزبانی، معرفی الگوهای قومی، اتاق فکر، نظارت و مطالبهگری از نهادهای مسئول، بازنمایی مطلوب از اقوام در شبکههای استانی و تعامل برونسازمانی باشد.
استوکر، ج. و مارش، د. (1392). "روش و نظریه در علوم سیاسی"، ترجمه امیرمحمد یوسفی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
الطائی، ع. (1392). "بحران هویت قومی در ایران"، تهران: انتشارات شایگان، چاپ دوم.
امانالهی بهاروند، س. (1393). "بررسی علل گوناگونی قومی در ایران از دیدگاه انسان شناسی"، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 9، صص. 121-134.
باقری چوکامی، س. (1392). "قوم بلوچ"، تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل.
برتون، ر. (1392). "قومشناسی سیاسی"، ترجمه ناصر فکوهی، تهران: نشر نی.
پورمعصوم، ف. (1391). "توسعه فرهنگ سازمانی لازمه تغییر رویکرد ناشران سنتی به تولید کتابهای الکترونیک"، کتاب مهر، شماره 6، صص. 120-140.
پیشگاهیفرد، ز. (1385). "تحلیل چالشهای جامعه ایران از منظر جغرافیای سیاسی"، پژوهشهای جغرافیایی، دوره 38، شماره 57، صص. 32-41.
حافظنیا، م. (1395). "مبانی مطالعات سیاسی – اجتماعی"، تهران: سازمان حوزهها و مدارس علمیه خارج از کشور، جلد دوم.
حسینزاده یزدی، م. (1396). "علل انحطاط تمدن اسلامی از منظر شهید مطهری"، الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، دوره 4، شماره 7، صص. 99-126.
حکیمآرا، م. (1394). "ارتباط متقاعدگرانه در تبلیغ"، تهران: انتشارات سمت.
خنیفر، حسین. و مسلمی، ن. (1396). "اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی"، تهران: نشر نگاه دانش.
دارابی، ع. (1390). "درآمدی بر جامعه شناسی ارتباطات"، فرهنگ و رسانه، تهران: جهاد دانشگاهی، چاپ سوم.
دوایت لاسول، ه. (1394). "پیش درآمدی بر علوم سیاستگذاری"، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
رحمانزاده، ع. و غفاری معین، ز. (1390). "بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان اقوام ایرانی از دیگاه صاحبنظران مطالعات رسانهای"، فصلنامه مطالعات رسانهای، شماره 6، صص. 32-41.
رضایی، ا. و دیگران. (1386). "گرایش به هویت ملی و قومی در ترکمنهای ایران"، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 2 و 3، صص. 142-157.
ساروخانی، ب. (1395). "روشهای تحقیق در علوم اجتماعی"، تهران: نشر دیدار، جلد سوم.
سورین، و. و جیمز، ت. (1394). "نظریههای ارتباطات"، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: دانشگاه تهران.
سیدامامی، ک. (1396). "ادراک گروههای قومی از تصاویر رسانهای خود"، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شماره 4، صص. 119-78.
ضیایی پرور، ح. (1393). "تکنولوژیهای کاربردی روابط عمومی الکترونیک"، تهران: شرکت روابط عمومی و تبلیغات هفت تبلیغ.
علیاکبرزاده انزابی، ا. (1391). "راهبردهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی رسانهای کشور"، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
فکوهی، ن. (1392). "تنوع قومی در ایران؛ چالشها و فرصتها"، فصلنامه مطالعات ملی، سال دوم، شماره 8، صص. 45-60.
قشمی، م. (1390). "قرابت معنایی"، تهران: انتشارات ایران باستان.
کاویانی، م. (1392). "بررسی نقش هویت قومی در اتحاد ملی"، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
کاستلز، م. (1381). "عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ"، تهران: طرح نو، جلد دوم.
مرتون، ل. (1394). "قومشناسی سیاسی"، ترجمه ناصر فکوهی، تهران: نشر نی.
مقصودی، م. (1393). "تحولات قومی در ایران"، تهران: نشر تمدن ایرانی.
مک کوایل، د. (1392). "مخاطبشناسی"، ترجمه مهدی منتظر قائم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
مک کوایل، د. (1392). "درآمدی بر نظریههای ارتباط جمعی"، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
مهدیزاده، م. (1395). "نظریههای رسانه، اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی"، تهران: همشهری.
میرباقری، م. (1396). "گفتارهایی درباره هویت ملی در ایران"، تهران: مؤسسه مطالعات ملی.
نظام بهرامی، ک. (1391). "نظریه رسانهها (جامعهشناسی ارتباطات)"، تهران: نشر کویر.
Berry, V. (2006). “At least you're the right colour: identity and socialinclusion of Bosnian refugees in Australia”, Journal of Ethnic and Migration Studies, Vol. 31(4), PP. 615-639.
Gialor, S. (2009). “An empirical study of multidimensional ethnic change: the case of French Canadians in Quebec”, Journal of Cross-Cultural Psychology, Vol. 27, PP. 114-131.
Giddens, R. & Williams D.R. (1991). “Racism as a Stressor for African Americans: A biopsychosocial model”, American Psychologist, Vol. 54, PP. 805-816.
Jakobson, D. (1998). “Culture identity and Immigration”, Ethnic and Racial Studies, Vol. 21, PP. 574-601.
Karasawa, B. (1991). “Social Identity Theory: Past achievements, current problems and future challenges”, European Journal of Social Psychology, PP. 778-745.
Laroche, P. (1996). “Identity processes and social stress, in American sociological Review, Vol. 59(6), PP. 836-849.
Lippmann, W. (2010). “Dimensions of Taiwanese/Chinese identity and National Identity in Taiwan: A latent class Analyzing”, Journal of Asian and African Studies, PP. 52-70.
Phinney, W. (2001). “Attributions to discrimination and selfesteem: The role of group identification and appraisals. Group Processes & Intergroup Relations, Vol. 9, PP. 147-162.
Smith, E. (1996). “Social Capital, Television and the Mean World: Trust Optimism, and the Civic Participation”, Political Psychology.
_||_
استوکر، ج. و مارش، د. (1392). "روش و نظریه در علوم سیاسی"، ترجمه امیرمحمد یوسفی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
الطائی، ع. (1392). "بحران هویت قومی در ایران"، تهران: انتشارات شایگان، چاپ دوم.
امانالهی بهاروند، س. (1393). "بررسی علل گوناگونی قومی در ایران از دیدگاه انسان شناسی"، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 9، صص. 121-134.
باقری چوکامی، س. (1392). "قوم بلوچ"، تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل.
برتون، ر. (1392). "قومشناسی سیاسی"، ترجمه ناصر فکوهی، تهران: نشر نی.
پورمعصوم، ف. (1391). "توسعه فرهنگ سازمانی لازمه تغییر رویکرد ناشران سنتی به تولید کتابهای الکترونیک"، کتاب مهر، شماره 6، صص. 120-140.
پیشگاهیفرد، ز. (1385). "تحلیل چالشهای جامعه ایران از منظر جغرافیای سیاسی"، پژوهشهای جغرافیایی، دوره 38، شماره 57، صص. 32-41.
حافظنیا، م. (1395). "مبانی مطالعات سیاسی – اجتماعی"، تهران: سازمان حوزهها و مدارس علمیه خارج از کشور، جلد دوم.
حسینزاده یزدی، م. (1396). "علل انحطاط تمدن اسلامی از منظر شهید مطهری"، الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، دوره 4، شماره 7، صص. 99-126.
حکیمآرا، م. (1394). "ارتباط متقاعدگرانه در تبلیغ"، تهران: انتشارات سمت.
خنیفر، حسین. و مسلمی، ن. (1396). "اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی"، تهران: نشر نگاه دانش.
دارابی، ع. (1390). "درآمدی بر جامعه شناسی ارتباطات"، فرهنگ و رسانه، تهران: جهاد دانشگاهی، چاپ سوم.
دوایت لاسول، ه. (1394). "پیش درآمدی بر علوم سیاستگذاری"، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
رحمانزاده، ع. و غفاری معین، ز. (1390). "بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان اقوام ایرانی از دیگاه صاحبنظران مطالعات رسانهای"، فصلنامه مطالعات رسانهای، شماره 6، صص. 32-41.
رضایی، ا. و دیگران. (1386). "گرایش به هویت ملی و قومی در ترکمنهای ایران"، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 2 و 3، صص. 142-157.
ساروخانی، ب. (1395). "روشهای تحقیق در علوم اجتماعی"، تهران: نشر دیدار، جلد سوم.
سورین، و. و جیمز، ت. (1394). "نظریههای ارتباطات"، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: دانشگاه تهران.
سیدامامی، ک. (1396). "ادراک گروههای قومی از تصاویر رسانهای خود"، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شماره 4، صص. 119-78.
ضیایی پرور، ح. (1393). "تکنولوژیهای کاربردی روابط عمومی الکترونیک"، تهران: شرکت روابط عمومی و تبلیغات هفت تبلیغ.
علیاکبرزاده انزابی، ا. (1391). "راهبردهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی رسانهای کشور"، پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
فکوهی، ن. (1392). "تنوع قومی در ایران؛ چالشها و فرصتها"، فصلنامه مطالعات ملی، سال دوم، شماره 8، صص. 45-60.
قشمی، م. (1390). "قرابت معنایی"، تهران: انتشارات ایران باستان.
کاویانی، م. (1392). "بررسی نقش هویت قومی در اتحاد ملی"، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
کاستلز، م. (1381). "عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ"، تهران: طرح نو، جلد دوم.
مرتون، ل. (1394). "قومشناسی سیاسی"، ترجمه ناصر فکوهی، تهران: نشر نی.
مقصودی، م. (1393). "تحولات قومی در ایران"، تهران: نشر تمدن ایرانی.
مک کوایل، د. (1392). "مخاطبشناسی"، ترجمه مهدی منتظر قائم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
مک کوایل، د. (1392). "درآمدی بر نظریههای ارتباط جمعی"، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
مهدیزاده، م. (1395). "نظریههای رسانه، اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی"، تهران: همشهری.
میرباقری، م. (1396). "گفتارهایی درباره هویت ملی در ایران"، تهران: مؤسسه مطالعات ملی.
نظام بهرامی، ک. (1391). "نظریه رسانهها (جامعهشناسی ارتباطات)"، تهران: نشر کویر.
Berry, V. (2006). “At least you're the right colour: identity and socialinclusion of Bosnian refugees in Australia”, Journal of Ethnic and Migration Studies, Vol. 31(4), PP. 615-639.
Gialor, S. (2009). “An empirical study of multidimensional ethnic change: the case of French Canadians in Quebec”, Journal of Cross-Cultural Psychology, Vol. 27, PP. 114-131.
Giddens, R. & Williams D.R. (1991). “Racism as a Stressor for African Americans: A biopsychosocial model”, American Psychologist, Vol. 54, PP. 805-816.
Jakobson, D. (1998). “Culture identity and Immigration”, Ethnic and Racial Studies, Vol. 21, PP. 574-601.
Karasawa, B. (1991). “Social Identity Theory: Past achievements, current problems and future challenges”, European Journal of Social Psychology, PP. 778-745.
Laroche, P. (1996). “Identity processes and social stress, in American sociological Review, Vol. 59(6), PP. 836-849.
Lippmann, W. (2010). “Dimensions of Taiwanese/Chinese identity and National Identity in Taiwan: A latent class Analyzing”, Journal of Asian and African Studies, PP. 52-70.
Phinney, W. (2001). “Attributions to discrimination and selfesteem: The role of group identification and appraisals. Group Processes & Intergroup Relations, Vol. 9, PP. 147-162.
Smith, E. (1996). “Social Capital, Television and the Mean World: Trust Optimism, and the Civic Participation”, Political Psychology.