رسانهها و مسأله هویت جنسیتی بازنمایی شده (رهیافتی تحلیلی به مناقشه تاریخی نقش رسانهها در بازتولید و ترویج نابرابری جنسیتی)
الموضوعات :
ثریا احمدی
1
(دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات)
سید وحید عقیلی
2
(عضو هیات علمی واحد تهران مرکزی)
سید محمد مهدی زاده
3
(عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی)
افسانه مظفری
4
(عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات)
الکلمات المفتاحية: بازنمایی, هویت جنسیتی, فیسک, نشانهشناسی,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله بررسی نحوه بازنمایی هویت جنسیتی و چگونگی بهرهگیری از رمزگانهای اجتماعی و فنی در نمایش زنان در تلویزیون است. بدین منظور با استفاده از تحلیل نشانهشناختی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی سریال "تکیه بر باد" تحلیل و ارزیابی شده است و با استفاده از دو رویکرد ذاتگرا و غیرذاتگرا به هویت جنسیتی و رویکرد برساخت گرا در نظریه بازنمایی استوارت هال به عنوان چارچوب نظری، این موضوع را بررسی نموده است. نتایج نشان میدهد توجه به نقش مادری و همسری، پوشش چادر، تعلق به ارزشهای خانواده، توجه به جایگاه پدر و همسر در تصمیمگیری که نشانههای وجود رویکرد مردسالارانه و ذاتگرایانه در جامعه ماست، برجسته شده است. در مقابل نشانههایی نظیر تحصیلات، اشتغال و حضور در فضاهای بیرون، استقلال مادی، انتخابگری، پوشش مانتو و مراودات متفاوت از عرف خانواده به عنوان نشانههای هویت برساخته به حاشیه رانده شدهاند.