بازارسازی در سیما، راهبرد ارتقاء کیفیت و کنترل هزینههای تولید
الموضوعات :
1 - استادیار دانشگاه صدا و سیما
الکلمات المفتاحية: سازمان بازار پایه, تولیدات عالی رسانه ملی, بازارسازی,
ملخص المقالة :
سازمان صدا و سیما را میتوان یکی از بزرگترین سازمانهای رسانهای دانست که دارای تعداد زیادی شبکههای رادیویی و تلویزیونی داخلی و بینالمللی است که اکثریت قریب بهاتفاق مراحل گوناگون تولید تا پخش اعم از فعالیتهای سختافزاری یا نرمافزاری را رأساً عهدهدار است. این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که آیا بازار و کارکردهای آن برای سازمان صدا و سیما که نه در زمره سازمانهای رسانهای مشتری مدار در اصطلاح رایج آن است و نه هزینههای خود را مستقیماً از مخاطبان دریافت میکند هم مفید و کارآمد است؟ و آیا امکان تحقق آن وجود دارد؟ پاسخ به این پرسش که با مطالعات کتابخانهای و مطالعات و تجربیات محقق پیشنهادشده نشان میدهد که شرایط و فرصت جدید و استثنایی که با افزایش کمی شبکههای تلویزیونی سازمان صدا و سیما بوجودآمده است باعث شده تا بتواند از ظرفیت پیرامونی از جمله ظرفیت ماهوی بازار استفاده کند و با "بازارسازی" در میان مجموعه شبکههای تلویزیونی و استانی، از این شرایط به نحو مطلوب بهره ببرد. در این مقاله شیوه گسترش مبادله در بازارسازی، پنج مرحله مهم بازارسازی به همراه مطالبی پیرامون بازارسازی و زنجیره ارزش، جایگاه بازارسازی در الگوی پنج نیروی پورتر و کارکردهای بازارسازی در رسانه ملی ارائهشده و سپس به الزامات بازار سازی و پیشرانهای بازار سازی در سازمان صدا و سیما و تعیین وظایف مهم برای ایجاد بازارسازی پایدار اشارهشده و در پایان مراحل بازارسازی برای تولیدات نمایشی و نیز بازارسازی در بهرهبرداری از استودیوها و امکانات فنی سازمان بیانشده است.
_||_