بررسی عوامل موثر بر میزان حضور زنان در شبکههای اجتماعی مجازی مورد مطالعه: زنان ساکن شهر تهران
الموضوعات :لیلا نیرومند 1 , شایسته ذهابی 2
1 - عهده دار مکاتبات
2 - -
الکلمات المفتاحية: عوامل موثر بر حضور زنان, خودابرازی, آگاهی, شبکههای اجتماعی. ,
ملخص المقالة :
با عمومی شدن دسترسی به شبکه های اجتماعی مجازی و افزایش تصاعدی ضریب نفوذ اینترنت در ایران و در کنار آن افزایش تعداد سایت ها و وبلاگ های زنان و پایگاه های اطلاع رسانی بر روی این شبکه جهانی، کاربران توجه ویژه ای به این شبکه ها داشته اند. بنابراین هدف کلی پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر حضور زنان در شبکه های اجتماعی مجازی می باشد. عواملی همچون؛ نوع رابطه ایجاد شده (با اعتماد صمیمی محافظه کارانه)، استفاده از مزیت ها، نوع فعالیت (منفعل و فعال)، تعدد کاربردهای مورد نظر از استفاده و تعدد شبکه های اجتماعی مورد استفاده بر حضور زنان در شبکه های اجتماعی مؤثر است. این تحقیق از نظر ماهیت از نوع پژوهش های کمی محسوب می شود واز نوع پیمایشی می باشد و از نظر هدف از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش زنان ساکن شهر تهران می باشند. حجم نمونه آماری 400 نفر تعیین شده است و به منظور گردآوری اطلاعات با رویکرد میدانی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته پس از تایید روایی و پایایی بهره گرفته شده است. بین هر چهار مؤلفه (نوع رابطه ایجاد شده با اعتماد صمیمی محافظه کارانه، استفاده از مزیت ها، نوع فعالیت، تعداد کاربردهای مورد نظر از استفاده و تعدد شبکه های اجتماعی) با حضور زنان در شبکه های اجتماعی در سطح 99 درصد ارتباط معنی دار مثبتی وجود دارد، همچنین نتایج گویای این بود که بین آگاهی (اطلاع داشتن) زنان و حضورشان در شبکه های اجتماعی در سطح یک درصد رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. با توجه به اینکه بیشتر زنان مورد مطالعه موافق حضور زنان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بودند، ضروری است که اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب در این زمینه صورت گیرد. تا استفاده از فضای مجازی صرفاً جهت بالارفتن آگاهی های آنان و کارهای روزمره مفیدشان باشد.