بررسی شیوههای بازنمایی قومیتهای ایرانی در شبکههای اجتماعی مجازی
الموضوعات :حمیده گوهری 1 , بهاره بخشی 2 , سید حمید رضوی 3
1 - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
عهده دار مکاتبات
2 - عضو هیئت علمی پردیس علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دماوند
3 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، پردیس علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دماوند
الکلمات المفتاحية: جامعه اطلاعاتی, جامعه شبکهای, فیسبوک,
ملخص المقالة :
ظهور شبکه های اجتماعی در دنیای جدید فرصت های بی نظیری را برای گروه هایی که تا اکنون شانس رسانه ای شدن را نداشتن، فراهم نموده است. تولد هزاران وبلاگ، شبکه های اجتماعی و رسانه های کاربرمحور، انسان ایرانی را پیش از در برقراری ارتباط و بیان دغدغه های قومی فرهنگی خویش توانمند نموده است. ایران به لحاظ تنوع قومی، فرهنگی و نژادی کشور بی نظیری است که از پتانسیل های بیشماری جهت حضور در فضای مجازی برخوردار است. طی چند سال گذشته قومیت های ایرانی با ظهور شبکه های اجتماعی فرصت بی نظیری برای آنچه تا اکنون توانایی نمایش ان را نداشتند، فراهم نموده است. پژوهشی که پیش رو دارید تلاشی است برای بررسی شیوه های بازنمایی قومیت های ایرانی در فیسبوک. محقق با استفاده از روش تحلیل محتوا به بررسی مطالب قومیتی در این رسانه پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان از تجلی مفاهیم فرهنگی قومیت های ایرانی در این رسانه دارد.