نقش رسانه های جدید در روابط اجتماعی دانشجویان با تاکید بر اینترنت (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران)
الموضوعات :سید محمد مهدی زاده 1 , سعید ابراهیمی 2
1 - استادیارگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی(نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: رسانه های جدید, اینترنت, روابط اجتماعی, دانشجویان. جامعه شبکه ای. 1,
ملخص المقالة :
امروزه ظهور وگسترش رسانه های جدید و تأثیر انکارناپذیر آنها بر جامعه، بالاخص جنبه ارتباطی آن که بر تمام ابعاد زندگی بشریتسری یافته است، از دیدگاه جامعه شناسی ماهیتی اجتماعی پیداکرده است. رویکردها و رهیافت هایی که مبین نقش این رسانه ها درمیزان تعاملات و ارتباطات اجتماعی هستند، آنها را مبنای کلیدی بهبود روابط اجتماعی و تعامل بین افراد جامعه و نهادها قرار می دهند.در این بین اینترنت به عنوان اصلی ترین رسانۀ نوین ارتباطی نقشی اساسی را در این تعاملات ایفا می کند. از آنجایی که دانشجویان ازجمله اولین گروه هایی بودند که فرصت استفاده از این رسانه را به دست آوردند و با توجه به نقش بی بدیل و انکار ناپذیر این قشر ازجامعه در تحولات اجتماعی و سیاسی معاصر، ایجاب می کند نسبت به آنها و تأثیراتی که این رسانه در روابط اجتماعی آنها دارد تاحدی حساس بود.در تحقیق حاضر قصد داریم تا با دیدی جامعه شناختی، به بررسی نقش رسانۀ اینترنت در روابط اجتماعی دانشجویان بپردازیم. از اینرو در این پژوهش اینترنت متغیر مستقل و روابط اجتماعی متغیر وابسته است. روش تحقیق از نوع پیمایش و جامعه آماری پژوهششامل دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران است که از میان آنها 368 نفر براساس فرمول کوکران به عنوان نمونهانتخاب شده اند. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه که دارای سوالات مرتبط با متغیر مستقل و متغیر وابسته بود، به دست آمد. اطلاعاتمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در پایان از سه spss مندرج در پرسشنامه ازطریق آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزارفرضیه مطروحه درباره میزان روابط اجتماعی (در سطوح خانواده، دوستان و افراد جامعه) که به ترتیب با متغیرهای (میزان استفاده،مدت استفاده و نوع استفاده از اینترنت) مطرح شده اند، یافته های تحقیق نشان داد، رابطه معناداری بین میزان استفاده از اینترنت و میزانروابط در سطح خانواده وجود ندارد اما این رابطه در سطح رابطه با دوستان و افراد جامعه معنادار است. همچنین بین مدت آشنایی واستفاده از اینترنت و میزان روابط در سطح خانواده رابطه وجود دارد و این رابطه در سطح دوستان و افراد جامعه وجود ندارد. همچنینمشخص شد درخصوص رابطه نوع استفاده از اینترنت و میزان روابط افراد، فعالیت های اجتماعی در اینترنت در میزان روابط اجتماعیافراد در هر سه سطح نقش ایفا کرده اند.