عوامل مؤثر بر گرایش ساکنین شهر شهریار به تماشای برنامههای ماهوارهای
الموضوعات :
1 - استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکترای تخصصی علوم ارتباطات اجتماعی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
عهده دار مکاتبات
الکلمات المفتاحية: برنامههای ماهوارهای, مخاطبان, جاذبههای جنسی,
ملخص المقالة :
در این پژوهش عوامل موثر بر گرایش ساکنین شهر شهریار به تماشای برنامه های ماهواره ای سنجیده شده است. جامعه آماری ما در این پژوهش کلیه ساکنین شهرشهریار می باشند که مخاطب ماهواره هستند و نمونه آماری در این تحقیق384 نفر است. از روش پیمایشی در این تحقیق بهره گرفته شده است و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده می باشد و ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه است. داده های بدست آمده در پرسش نامه با نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این پژوهش 4 فرضیه مطرح شده است، نتایج تحقیق در خصوص فرضیه اول، رابطه ی بین پخش برنامه-های ماهواره ای دارای جاذبه های جنسی با میزان تماشای ماهواره بدین گونه شد، با توجه به نتایج بدست آمده از آن جا که sig بدست آمده 0.035 می باشد و این عدد از 0.05 کمتر می باشد پس بین میزان تماشای ماهواره و جاذبه های جنسی رابطه معناداری وجود دارد و باتوجه به این که ضریب پیرسون 0.09- بدست آمده است این رابطه معکوس است و شدت آن هم خیلی ضعیف است. با توجه به نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه رابطه ی بین پخش برنامه های خبری وتحلیلی ماهواره ها باتماشای ماهواره، پس از آزمون فرضیه فوق فرضیه مورد نظر تایید شد. پس از آزمون فرضیه سوم (به نظر می رسد بین پخش سریال ها و فیلم های ماهواره باتماشای ماهواره رابطه معناداری وجود داشته باشد) فرضیه مورد نظر تایید می شود و این فرضیه با توجه به ضریب پیرسون که معادل 0.7 می باشد و نزدیک به یک و مثبت می باشد این رابطه مستقیم و قوی می باشد. فرضیه آخر این پژوهش (به نظرمی رسد بین پخش برنامه های مفرح و سرگرم کننده ماهواره ای با تماشای ماهواره رابطه معناداری وجود داشته باشد) با توجه به sig بدست آمده که 0.2 می باشد، این فرضیه رد می شود و مورد تایید قرار نگرفت.