تحلیلی بر گونه شناسی «کیچ» در بناهای معاصر ایران (مطالعه موردی: شهر تهران)
الموضوعات :علیرضا تغابنی 1 , علی اکبر صارمی 2
1 - دکتری معماری، گروه معماری، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دکتری معماری، گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: معاصر, معماری کیچ, کیچ سبکی, کیچ الگویی, کیچ مصالح و جزئیات,
ملخص المقالة :
معماری کیچ، یکی از انواع آفتها درحرکتهای خلاق به شمار میرود که شناختن آن و گونه شناسی این نوع معماری و بازشناسی و ریشهیابی آن در معماری امروز، ما را به شناخت بهتری از خود و روشهایمان میرساند. هدف از انجام این پژوهش، تحلیلی بر گونه شناسی کیچ در بناهای معاصر ایران و شناسایی معیارها و مشخصههای این معماری در ایران است. در این راستا، 150 بنایی که ازنظر مردم و مشاورین املاک، پروژه های شاخص معماری قلمداد می شدند، انتخابشده و موردبررسی قرار گرفتند. با توجه به اینکه نما، بیرونی ترین تظاهر معماری و بهترین وجه بنا برای آزمون شاخصه های کیچ است، نما های این بناها از سه جنبه ایده و شکل و جزییات مورد مقایسه با شاخصههای کیچ قرار گرفتند. روش این پژوهش، تئوری برخاسته از زمینه است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که این شاخصه ها، در سه گونه کیچ های سبکی، الگویی، مصالح و جزییات قابل تبیین است.
حقیقتخواه، رقیه. (1391). کیچ، هنر مبتذل و فراموشى هستى. ماهنامهفلسفه نو. 5(1)، 38 - 32.
دلاور، علی. (1374). مبانی نظری و عملی پـژوهش در علـوم انـسانی و اجتمـاعی. تهران: رشد.
رامین، على. (1390). نظریههای فلسفى و جامعهشناختی در هنر. تهران: نی.
شایگان فر، نادر. (1391). زیباییشناسی زندگى روزمره. تهران: هرمس.
فرهادپور، مراد. (1382). بادهای غربی. (چاپ اول). تهران: هرمس.
فرهادپور، مراد. (1379). تجربه مدرنیته. (چاپ اول). تهران: طرح نو.
فیشر، ج. اِی. (۱۳۸۴). هنر فاخر و هنر نازل. دانشنامهی زیباییشناسی بریس گات، دومینیک مک آیورلویس. (فرشید آذرنگ، مترجم). تهران: فرهنگستان هنر. ۳۱۱ – ۳۰۱.
قهرمان، کاوه. (1383). هنر کیچ. فصلنامه حرفه هنرمند. 7(1)، 193 - 190.
کوندرا، میلان. (1391). جاودانگی. (حشمتالله کامرانی، مترجم). تهران: علم.
مددپور، محمد. (1388). گریز و گذر از مدرنیته: فلسفههای پستمدرن غربى. تهران: نشر سوره مهر.
معنوی راد، میترا؛ و مرسلی توحیدی، فاطمه. (1394). بررسی رویکرد کیچ در عرصه ارتباطات بصری. نشریه هنرهای زیبا. هنرهای تجسمی. دوره 20(3)، 5-16.
موسی پور، محمدیاسر. (1396). تحلیلی بر مبانی هستیشناسی و معرفتشناسی نظریه برخاسته از زمینه. کیمیای هنر، ۶ (25). 7-22.
Annells, M. (1996). Grounded theory method: Philosophical perspectives, paradigm of inquiry, and postmodernism. Qualitative Health Research. 6, 379-393.
Charmaz, K. (2005). Grounded theory in the 21st century: Applications for advancing social justice studies. In N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 507- 535). Thousand Oaks, CA: Sage.
Calinescu, M. (1987). Five Faces of Modernism, Durham: Duke University press.
Dorfles,G. (1968). Notes on the Problem of Kitsch. New York: Universe Books.
Fisher, J. A .(2005). High Art Versus Low Art, Routledge Companion to Aesthetics 2nd ed, Gaut & D. Lopes, London: Routledge Press,527-540.
Greenberg, C. (1989). Avant-garde and Kitsc, In Art and Culture, (pp. 3–21). Boston: Beacon Press, 1989. First published in 1939.
Kulka, T. (1996). Kitsch and Art. USA; Pennsylvania State University Press.
Strauss, A., & Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology: an overview. In N. Denzinin, & Y. Lincoln (eds).Handbook of Qualitative Research. Thousand oaks, CA: Sage.
Vasilachis de Gialdino, I. (2011). Ontological and Epistemological Foundations of Qualitative Research [85 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung/ Forum: Qualitative Social Research, 10(2), Art.
_||_