تأویل معماری پسامدرن از منظر نشانه شناسی
الموضوعات :سید مصطفی مختاباد امرئی 1 , امیر مسعود دباغ 2
1 - دانشیار دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس تهران
2 - دانش اموخته دکتری معماری ، دانشکده هنر و معماری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: متن, Text, تأویل, Interpretation, reading, نشانه شناسی معماری, Postmodern, پسامدرن, خوانش, Semiotic of architecture,
ملخص المقالة :
معماری در بازآمدهای زیباشناختی جهان امروز، محصولات متفاوتی را از خود به ارمغان نهاده و زمینه ساز قرائتهایی نوین شده است. خوانشهای پسین متن معماری، واگشای اندیشه های متغیر پسامدرن بوده است. در این بسامد معماری، همواره با دو عنصر فرم و محتوا معنا می یابد. از دیرباز، همواره تفکیــک این دو، سهــل و ممتنع می نمود ولی باتوجه به خوانش های مطرح شده دراندیشــۀ معاصر می توان به نشانه شناسی به عنوان ابزاری مهم در دسته بندی برداشت های به دست آمده و معناسازی از لایه های درونی معماری، استناد نمود. نشانه شناسی با دریافت رمزگان زیباشناختی، اجتماعی و فرهنگی هر طرح، مفاهیم مستتر در آن را بازشناخته و ایده های برآمده از رمزگان معماری را هدایت کرده و لایه های درونی و پنهان طرح را تأویل و مکشوف می گرداند. لذا با روش تحلیلی-توصیفی و از منظر نشانه شناختی معماری پسامدرن مورد تأویل قرار گرفت.
احمدی، بابک ،1371، از نشانه های تصویری تا متن به سوی نشانه شناسی دیداری، نشر مرکز، تهران
احمدی، بابک ،1380الف،ساختار و تأویل متن ،چاپ نهم، نشر مرکز، تهران
احمدی، بابک ،1380ب،ساختار و هرمنوتیک ، گام نو، تهران
اکو، امبرتو، 1387، نشانه شناسی،نشر ثالث، تهران
جنکز، چارلز،1376، پست مدرن چیست ؟، ترجمه فرهاد مرتضایی ، نشر مرندیز ، گناباد
چندلر، دانیل،1387 ، ترجمۀ مهدی پارسا،انتشارات سورۀ مهر(وابسته به حوزۀ هنری) ، تهران
دباغ، امیرمسعود،1387،"بازخوانی متن معماری"، مجلۀ معماری و شهرسازی شمارۀ92/93
دباغ، امیرمسعود،1389،"تأویل معماری معاصر ایران از منظر نشانه شناسی"،رسالۀ دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
دهخدا، علی اکبر،1377، لغت نامۀ دهخدا جلد 4،موسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران،تهران
دو سوسور،فردینان،1382،دورۀ زبانشناسی عمومی،ترجمۀکورش صفوی،نشر هرمس،تهران
سجودی، فرزان،1387،نشانه شناسی کاربردی،نشر علم، تهران
ضیمران، محمد،1382،در آمدی بر نشانه هنر ، نشر قصه، تهران
ضیمران، محمد،1379،ژاک دریدا ومتافیزیک حضور، نشر هرمس، تهران
فلامکی، محمد منصور،1381، ریشه ها و گرایشهای نظری معماری، نشر فضا، تهران
کالینسن، دایانا،1385 ،تجربۀ زیبا شناختی، مجموعه مقالات زیبایی شناسی و فلسفۀ هنر 6،ترجمۀ فریده فرنودفر انتشارات فرهنگستان هنر ، تهران
کاندینسکی،واسیلی،1381، مقالۀ معنویت در هنر،مجموعه مقالات معنویت در هنر،ترجمۀ هوشنگ وزیری،سازمان نشر و چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کهون،لارنس ،1385، از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، ویراستار فارسی: عبدالکریم رشیدیان، نشر نی،تهران
گیرو،پی یر،1387، نشانه شناسی ،ترجمه محمد نبوی ،نشر آگاه چاپ سوم
لیو تارد،ژان فرانسوآ،1381، وضعیت پست مدرن گزارشی درباره دانش ، ترجمه : حسینعلی نوذری ، نشر گام نو ، تهران
متیوز،پی.اچ،1388، زبان شناسی،ترجمۀ حشمت ا...صباغی،نشر فرهنگ معاصر ، تهران
مختاباد، مصطفی،1386"متافیزیک حضور و حضور متافیزیکی نمایش شرقی در جهان مدرن"، بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر
مختاباد ، مصطفی،1387،" پست مدرنیسم وتاتر"، مجله هنرهای زیباشمارۀ34 ، تهران
منابع لاتین :
-www.Answers .com/topic/semiotics: Definition from Answers.com
-www.Dictionary of the history of ideas / form in the history of aesthetics
-www.plato.stanford.edu/entries/postmodernism(Stanford encyclopedia of philosophy)
-www.plato.stanford.edu/entries/gadamer-aesthetics/Gadamer’s Aesthetics (Stanford Encyclopedia of Philosophy)
-Barthes, Roland, 1977, Image-Music-Text. Fontana, London
-Bouissac , Paul ,1998,Encyclopedia of Semiotics, Oxford , New York
-Chandler, Daniel, 2009, Semiotics for Beginners
www.Aber.ac.uk.media/documents/s4b/sem0a.html Semiotics for Beginners
-contemporary world architecture ,Hugh Pearman, Puidon,1998,spain
-Johansen J .Dines & Larsen S .Erik 2002, Signs in Use, An introduction to semiotics trans by D.L. Gorlee & G. Irons, Routledge, London
-Merrell, Floyd, 1997 “Peirce, Signs, And, Meaning” University of Toronto Press Incorporated Toronto
Buffalo London
-Martin& Ringham , 2000, Dictionary of Semiotics, Cassell , London& New York
-Architecture in the United Kingdom, Philip Jodidio, 2006,Taschen , Germany
-Architecture in france, Philip Jodido,2005,Taschen,Germany
-El croquis, Frank Gehry1987-2003,2003 , Madrid
-El croquis, Zaha Hadid 1996-2001, 2001,Madrid
-Venturi, Robert 1966, Complexity And Contradiction In Architecture, Museum Of Modern Art, New York
_||_