تبیین مفهوم گـذار در مبانی هویت تمدن ایـرانی
الموضوعات :محمد نقی زاده 1 , مریم دورودیان 2
1 - استادیار واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: Iranian Architecture, Iranian identity, هویت ایرانی, معماری ایرانی, The concept of transition, perceptional hierarchy, مفهوم گذار, تجردگرایی توحیدی, مکان تامل, مراتب ادراکی,
ملخص المقالة :
این مقاله پژوهشی در "چگونگی تاثیر مفهوم گذار در هنر ایرانی" است. هنر ایرانی متاثر از مبانی فکری ایرانی، هنری مفهومی است. اشتراک در مبانی فکری و تلاش برای حفظ و انتقال اصول و معیارهای هویت ایرانی به زبان و بیان هر دوره موجب پیوستگی هویتی در آثار دوران گذشته شده است. اما در دوران معاصر به دلیل نقصان در توجه به جهانبینی جامعه در ایجاد زبان و بیان معاصر موجب گسست هایی در این مسیر کمال گرا شده است. بنابراین هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین چارچوب فکری برآمده از جهانبینی جامعه با بررسی توصیفی- تحلیلی است. چنین بستر فکری امکان باز احیایی کهن الگوها در توسعة بهینة مسیر پیشرو تمدن ایرانی را فراهممی آورد. "مفهومگذار" برآمده از اعتقادات توحیدی جامعة ایرانی، با دو معیار "امکانگذار" و "تذکربه گذار" این چارچوب فکری را ایجاد می کند و دربرگیرنده بسیاری از اصول و معیارهای هویت ایرانی است.
16- Alexander, Victori ,(2003), “Sociology of the arts exploring fine and popular forms”, Berlin, Blackwel.
17- Ardalan Nader and Laleh Bakhtiar, (1973), “The Sense of Unity”, University of Chicago Press.
18- Barry, Michael ,(1995), “Colour and symbolism in Islamic architecture”, London,Thames and Hudson Ltd.
_||_