شناسایی و بسط الگوهای منحصر به فرد مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیزهرا برزگر یزدی 1 , نیما ماجدی 2 , مهدی نادری نسب 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدني و علوم ورزشي، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه تربیت بدني و علوم ورزشي، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار، گروه تربیت بدني و علوم ورزشي، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: الگوی مصرف, کالای ورزشی, بانوان, صنعت ورزش,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و بسط عوامل موثر برالگوی مصرفی بانوان در حوزه کالاهای ورزشی بود. روش پژوهش از نظر گردآوری دادهها آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی بود. جامعه آماري پژوهش شامل کارشناسان و متخصصان رشتههای مدیریت، بازاریابی و مدیریت ورزشی، دانشجویان دکترا رشته بازاریابی ورزشی و بانوانی که خدماتی ورزشی به آنها ارائه میشود، بودند. نمونه آماری در بخش کیفی به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری (16 نفر و 28 سند) و در بخش کمی از روش هدفمند دردسترس انتخاب شدند (360 نفر) انتخاب گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (91/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. تجزیه و تحلیل قسمت کیفی با نرم افزار Maxqda، همچنین تجزیه و تحلیل قسمت کمی با نرم افزار مدل معادلاتساختاری Smart PLS3 انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که چارچوب مفهومی تحقیق حاضر شامل پنج بخش عوامل محیطی، پیشنیازهای مصرف، ارزشها و هنجارهای جامعه، ویژگیهای دموگرافیک گروههای مرجع و بهبود مصرف کالای ورزشی بود. همچنین ارزشها و هنجارهای از دو منظر ارزشهای جامعه و فرهنگ مصرف مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش کمی مشخص شد که اکثر مسیرهای روابط بین مؤلفههای پژوهش (بهجز مسیر عوامل محیطی -> بهبود مصرف کالای ورزشی) و همچنین گویهها با هریک از عاملهای خود بزرگتر از 96/1 و معنیدار است، این معناداری حاکی از پیشبینی صحیح روابط مدل پژوهشی است. پیشنهاد میگردد جهت افزایش مصرف کالای ورزشی توسط بانوان باید کالاهای ورزشی با استفاده از تجهیزات نوین و باتوجه به نیازها و علایق بانوان و بهرهگیری از نمادهای ورزشی طراحی شوند.