نقش فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت با تاکید بر نقش میانجی قابلیتهای پویا مورد مطالعه شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیساجد پورحسن 1 , سهیلا باقرزاده 2 , فاطمه باقرزاده 3
1 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران.
2 - اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، اداره آموزش و پرورش شهرستان اهر.
3 - اداره کل آموزش و پرورش استان قم، اداره آموزش و پرورش ناحیه چهار شهرستان قم.
الکلمات المفتاحية: قابلیتهای پویا, فناوری اطلاعات, عملکرد شرکت,
ملخص المقالة :
مقدمه: هدف کلی پژوهش حاضر تعیین تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت با تاکید بر نقش میانجی قابلیتهای پویا مورد مطالعه شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز میباشد. روش کار: پژوهش حاضر از نظر روششناسی، از نوع کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز بوده حجم نمونه 300 شرکت انتخاب شد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که در این راستا از نرم افزارهای SPSS و smart PLS استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه قابلیتهای پویای سازمانی جی یانگ مک کاب و همکاران، پرسشنامه فناوری اطلاعات بر اساس مدل سابروال و چان و عملکرد شرکت (سوها و یاداو) بود که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. دادههای گردآوری شده در دو سطح مورد تجزیه و تحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت.یافتهها: یافته های بدست آمده نشان داد که فناوری اطلاعات از طریق عملکرد خود به عنوان یک مکانیسم هماهنگی و یکپارچه سازی بر مزیتهای رقابتی تأثیر میگذارد، که منجر به بهبود قابلیت های مدیریت در شرکتها و بین سازمان های تولیدی می شود، که منجر به تمایز بیشتر و افزایش عملکرد میشود. نتیجهگیری: براساس مدل بدست آمده و ارتباطات تایید شده بین مولفه های مدل ، نتایج بدست آمده حاکی است که فناوری اطلاعات و قابلیتهای پویا برعملکرد شرکتهای تولید لوازم ورزشی تبریز تاثیر مثبت داشته وهمچنین قابلیتهای پویا تأثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت را واسطه میکند.
_||_