تحلیل شاخصهای توسعة کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه فنی وحرفه ای
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیعلی حسن زاده 1 , محمد پوررنجبر 2 , محسن منوچهری نژاد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی واحدکرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - دانشیار گروه تربیت بدنی دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی ورزشی, دانشگاه فنی و حرفه ای, توسعه کارآفرینی, دانشجویان تربیت بدنی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفهها و شاخصهای توسعه کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای فنی وحرفه ایی کشوراست. پژوهش حاضر ازنظر ماهیت از نوع اکتشافی و ازنظر رویکرد از نوع ترکیبی (آمیخته) است. در بخش کیفی و با استفاده از روش دلفی، 30 نفر ازنظر متخصصان، مدیران، خبرگان وصاحبنظران حوزه کارآفرینی و خبرگان سازمانی و مدیران ورزشی که با این امر، سروکار دارند، استفادهشده است و درنهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها، گردید. با استفاده از روش دلفی به شناسایی متغیرها پرداختهشده است. بر اساس ادبیات پژوهش و نظرات تخصصی خبرگان درمجموع 55 عامل شناساییشده است. برای غربال شاخصها و شناسایی شاخصهای نهایی از رویکرد دلفی فازی استفادهشده است و 48 شاخص در راند اول، 44 شاخص در راند دوم و 39 شاخص در راند سوم استخراجشده است. عوامل شناساییشده در چهار بعد، بعد مدیریتی، بعد تجاری، بعد تخصصی و بعد محیطی شناساییشده است که ترتیب رتبههای اول تا چهارم را به خود اختصاص دادهاند. استفاده از ظرفیتهای کارآفرینی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه فنی و حرفهای میتواند راهگشای بیکاری فارغالتحصیلان رشته تربیت بدنی این دانشگاه باشد.