شناسایی عوامل مؤثر بر بلوغ مدیریت دانش در سازمان ورزش شهرداری تهران
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیاسماعیل خندان 1 , علی محمد صفانیا 2 , محسن باقریان فرح آبادی 3 , سید صلاح الدین نقشبندی 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, بلوغ مدیریت دانش, سازمان ورزش شهرداری,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر بلوغ مدیریت دانش در سازمان ورزش شهرداری تهران می باشد. این تحقیق آمیخته اکتشافی است که جامعه آماری آن، در مرحله پیمایش شامل اساتید و خبرگان حوزه مدیریت دانش و در مرحله ارزیابی شامل کارشناسان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. حجم نمونه در مرحله اول از طریق نمونه گیری قضاوتی تا اشباع نظری و در مرحله دوم از نمونه گیری طبقهای نسبتی بدست آمد. ابزار گردآوری دادهها در مرحله ارزشیابی، پرسشنامه ارزیابی بلوغ مدیریت دانش(محقق ساخته) با پایایی 9/0 = α بود. نتایج نشان داد که تمامی مقولهها، مفاهیم و کدهای بلوغ استخراج شده که از نظر خبرگان مناسب تشخیص داده شده بود میتوانند به عنوان ابعاد مدل بلوغ مدیریت دانش سازمان مطرح گردند. سازمان از نظر سطح قابلیت کدها، مفاهیم و مقولات در سطح دو بلوغ یا سطح تعهد قرار دارد و درصد بلوغ مدیریت دانش در سازمان ورزش شهرداری تهران ۵۸٫۷ ٪ بدست آمد.
1. Abou Zeid, E. (2009). Alignment of Business and Knowledge Management Strategy. Encyclopedia of Information Science and Technology. Second Edition (pp.124-129). Hershey, PA: Information Science Reference. doi:10.4018/978-1-60566-026-4.ch022.
2. Ahmad, N., Amer, N., Qutaifan, F. & Alhilali, A. (2013). Technology adoption model and a road map to successful implementation of ITIL. Journal of Enterprise Information Management, 26 (5): 553 – 576.
3. Ale, M., Toledo, C., Chiotti, O. & Galli, M. (2014). A conceptual model and technological support for organizational knowledge management. Science of Computer Programming, 95(1): 73-92.
4. Asoh, D.A. (2004). Business and Knowledge Strategies: Alignment and Performance Impact Analysis. PhD. thesis, University at Albany State University of New York.
5. Beiryaei, H. & Jamporazmay, M. (2010). Propose a framework for knowledge management strategic planning (KMSSP). Paper presented at the 2010. International Conference on Electronics and Information
Engineering. (ICEIE), 1–3 August 2010, Kyoto, Japan.
6. Chen, L. & Fong, P. (2012). Revealing performance heterogeneity through knowledge management maturity evaluation: a capability-based approach. Expert Systems With Applications, 39(18): 13523-13539.
7. Chen, Y. & Huang, H. (2012). Knowledge management fit and its implications for business performance: A profile deviation analysis. Knowledge-Based Systems, 27(9): 262-270.
8. Coltman, T., Tallon, p., Sharma, R. & Queiroz, M. (2015). Strategic IT alignment: twenty-five years on. Journal of Information Technology, 30(2): 91-100.
9. Danaeefar, H., Alvani, S.M. & Azar, A. (2008). Quantitative methodology in management: comprehensive approach. Tehran: Saffar press. (in Persian)
10. Denford, J.S. (2009). The alignment of knowledge strategies. PhD thesis, Queen’s University, April 2009.
11. Donate, M. & Sanchez de Pablo, J. (2015). The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation. Journal of Business Research, 68(2): 360-370.
12. Franken, A. & Braganza, A. (2006). Organizational forms and knowledge management: one size fits all? International Journal of Knowledge Management Studies, 1 (1/2): 18-37.
13. Gable, G. (2010). Strategic information systems research: An archival analysis. Journal of strategic systems, 19(1): 3-16.
14. Hsieh, P., Lin, B. & Lin, Ch. (2009). The construction and application of knowledge navigator model: An evaluation of knowledge management maturity. Expert Systems with Applications, 36(2): 4087-4100.
15. Jamipour, M. (2014). Designing KM maturity model aligned with business strategies. PhD thesis, University of Tehran. (in Persian)
16. Johnston, R. & Kong, X. (2011). The customer experience: a road-map for improvement. Managing Service Quality: An International Journal, 21(1): 5– 24.
17. Khatibian, N., Hasan Gholoipour, T. & Abedi Jafari, H. (2010). Measurement of knowledge management maturity level. Business strategy series, 11(1): 1751-5637.
18. Lee, J., Suh, E., Hong, J. (2010). A maturity model based CoP evaluation framework: A case study of strategic CoPs in a Korean company. Expert Systems with Applications, 37(3): 2670-2681.
19. Lin, H. (2007). A stage model of knowledge management: an empirical investigation of process and effectiveness. Journal of information Science, 33(6): 643-659.
20. Lopez-Nicolas, C. & Merono-Cerdan, A. (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. International Journal of Information Management, 31(6): 502-509.
21. Natarajan, G. (2005). A KM Maturity Model for the Software Industry. KM Review, 8(2): 20-23.
22. Robinson, H.S., Anumba, C.J., Carrillo, P.M. & Al-Ghassani, A.M. (2006). knowledge management maturity roadmap for corporate sustainability. Business Process Management Journal, 12(6): 793-808.
23. Serna, E. (2012). Maturity model of Knowledge Management in the interpretativist perspective. International Journal of Information Management, 32(4): 365- 371.
24. Storm, I., Harting, J., Stronks, K. & Schuit, A. (2013). Measuring stages of health in all policies on a local level. Health Policy, 114(23): 183-191.
25. Sun, S. & Chen, Y. (2008). Consolidating the strategic alignment model in knowledge management. International Journal Innovation and Learning, 5(1): 51-65.
26. Wendler, R. (2012). The maturity of maturity model research: A systematic mapping study. Information and software technology, 54(12): 1317-1339.
27. Zack, M.H. (2002). Developing a knowledge strategy. The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge, Oxford University press.