کاربرد نقشه ی مفهومی و نمودار Vee در تعیین حجم با استفاده از انتگرال
الموضوعات :مریم عطاری 1 , هوشنگ اکبری 2 , اسماعیل یوسفی 3
1 - گروه ریاضی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - گروه ریاضی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - گروه ریاضی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: Vee diagram, concept mapping,
ملخص المقالة :
نقشه ی مفهومی و نمودار Vee از ابزارهای با اهمیت در ارتقای سطح یادگیری مفهومی ریاضی در تمام مقاطع تحصیلی هستند که می توانند نقش مهمی در پیشرفت یادگیرندگان ایفا کنند. هدف از این مقاله، استفاده از نقشه ی مفهومی و ترسیم نمودار Vee برای محاسبه ی حجم یک جسم با استفاده از انتگرال است که بازتاب آنچه را یاددهنده به صورت واقعی می داند، نحوه ی بیان آن ها، معرفی زمان استفاده از دانسته ها و توانایی توجیه آن ها را شامل می شود. همچنین نشان می دهد آشنایی با تعاریف رسمی و اصول ریاضی، دلیلی بر شناخت کامل مفاهیم، پیچیدگی های درونی و فرایند آموزش آن ها نیست. با توجه به این که یادگیری مفهومی، تأثیری متقابل روی یاددهنده و یادگیرنده دارد، پس نقشه ی مفهومی و نمودار Vee می توانند نقشی مهم در آموزش، یادگیری و ارزشیابی داشته باشند.× × × × × × × × × ×
]1[ ع. ا. سیف، روانشناسی پرورشی نوین، ویرایش ششم، تهران، انتشارات دوران. 1388.
[2] J. D. Nova, J. C. Alberto, “The universality and ubiquitousness of Concept Maps”, Proc. of Fourth Int. Conference on Concept Mapping, Vina del Mar, Chile. 2010.
[3] K. Afamasaga-Fuata'i, “Analysing the "Measurment" Strand Using Concept Maps and Vee Diagrams”, Concept Mapping in Mathematics, Springer. 2009, 19-46.
[4] J. Schmittau, J. J. Vagliardo, “Concept Mapping as a Means to Develop and Assess Conceptual”, Understanding in Primary Mathematics Teacher Education, Springer. 2009, 47-58.
[5] J. D. Novak, J. C. Alberto, “The Development and Evolution of the Concept Mapping Tool Leading to a New Model for Mathematics Education”, In Afamasaga-Fuata’I, Karoline, Concept Mapping in Mathematics Research into Practice, Springer. 2009, 3-18.
[6] R. E. Larson, R. P. Hostetler, B. H. Edwards, “Calculus with Analytic Geometry”, Lexington, Mass D.C. Heath 3th ed. 1986.