بررسی میزان انطباق برنامههای دروس کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات در آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان با محتوای کتب ریاضی متوسطۀ اول ازدیدگاه مدرسان.
الموضوعات :
احمد گوهری اصل
1
,
علی ایرانمنش
2
,
ابوالفضل تهرانیان
3
,
احمد شاهورانی
4
1 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه ریاضی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: Adaption, Information and Communication Technology, Student-teachers educators, Mathematics education,
ملخص المقالة :
روند توسعۀ فناوری اطلاعات وارتباطات، نوع یادگیری را تغییرداده است؛ بنابراین باید برنامههای دروس کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات درآموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان، با محتوای کتب ریاضی متوسطۀ انطباق داشته باشد. نمونه با روش نمونه گیری هدفمند سهمیهای انتخاب شد. دادهها بامصاحبۀ نیمهساختاریافته که روایی سوالات تایید وپایایی آنها با روش بررسی اعضا، بررسی همکاروناظر بیرونی مورد تایید قرارگرفته، جمعآوریشد، متن مصاحبهها کدگذاری وبا نرمافزار Maxqda2020 تحلیلگردید. به نظرمدرسان، آموزش دروس کاربردICT رشتۀ ریاضی به دانشجومعلمان، توانایی تدریس محتوای کتب ریاضی متوسطۀ اول را با فناوری پوشش نمیدهد و سرفصلها با محتوای کتب ریاضی مدرسه انطباق ندارند. سرفصلها دارای زیادهگویی مطالب بوده وبهجای بعدعملی، بر شیوۀ تئوری تاکید دارند. مدرسان بهصورت سلیقهای ازنرم افزارها بهجهت انعطاف زیاد درهردورۀ آموزشی استفاده میکنند. بنابراین آموزش سختافزاری سیستمها، امنیت اطلاعات وتفکر فناورانه وبکارگیری متخصصین ریاضیکامپیوتر ونرمافزارهای تخصصی ریاضی، بهروزرسانی سرفصلها بایدانجام گیرد.