تشخیص وضعیت های تراکم با استفاده از مدل های بر پایه متغیر های کمی در تحلیل پوششی داده ها
الموضوعات :معصومه عباسی 1 , محسن رستمی مال خلیفه 2
1 - دانشجوی دکتری، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: Data Envelopment Analysis, Weak congestion, Strict congestion, Strong congestion,
ملخص المقالة :
تراکم یک مرحله هدردهنده در فرایند تولید است که در آن به کار بردن زیاد ورودیها باعث کاهش خروجیها میشود. چندین رهیافت در مقالات تحلیل پوششی دادهها وجود دارند که به بررسی تراکم پرداختهاند. مفهوم تراکم قوی و ضعیف اولین بار توسط تن و ساهو توسعه پیدا کرد. تراکم قوی زمانی رخ میدهد که یک کاهش متناسب در تمام ورودیها منجر به افزایش در تمام خروجیها شود. تن و ساهو رابطه بین تراکم و دیگر مفاهیم اقتصادی مانند نرخ تولید حاشیهای را گسترش دادند. آنها ثابت کردند که وجود تراکم قوی منوط به نرخ تولید حاشیهای منفی است. به هر حال تعریف تراکم قوی بسیار محدود کننده است. زیرا یک شرط سخت دارد و آن این است که بایستی یک کاهش "متناسب" در تمام ورودیها منجر به افزایش در تمام خروجیها شود. بنابراین به نظر میرسد تعداد واحدهایی که تراکم قوی دارند بسیار کم باشد. در این مقاله ما یک وضعیت جدید از تراکم که دارای محدودیت کمتری است ارائه میدهیم بنام "تراکم اکید". تراکم اکید تشخیص داده میشود اگر و تنها اگر کاهش در تمام ورودیها منجر به افزایش در تمام خروجیها شود. علاوه بر این در این مقاله ما یک روش جدید برای تشخیص تراکم ارائه میدهیم. سپس روش دیگری را برای تعیین وضعیت تراکم (ضعیف یا اکید) ارائه میدهیم.
[1] Banker, R. D., Charnes, A., & Cooper, W. W. (1984). Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Management science, 30(9), 1078-1092.
[2] Brockett,P.L., Cooper,W.W., Shin,H.C., Wang, Y.(1998). Inefficiency and congestion in Chinese production before and after the 1978 economic reforms.SocioEconomic Planning Sciences, 32,1-20.
[3] Charnes, A., Cooper, W.W., Rhodes, E.(1978). Measuring the efficiency of decision making units.European Journal of Operational Research, 2,429-444.
[4] Cooper WW, Thompson RG, Thrall RM.(1996). Introduction: extensions and new developments in DEA. Annals of Operations Research ,66,3-45.
[5] Cooper, W. W., Seiford, L. M., Zhu, J.(2000). A unified additive model approach for evaluating inefficiency and congestion with associated measures in DEA. SocioEconomic Planning Sciences,34,1-25.
[6] Cooper WW, Deng H, Huang ZM, Li SL. (2002). A one-model approach to congestion in data envelopment analysis. European Journal of Operational Research , 36,231–8. ng Sciences, 34,1-25.