نقش متغیرهای روانشناختی و آگاهی بر تمایل به سرمایه گذاری با تاکید بر نقش واسطه ای ریسک ادراک شده مشتریان خدمات سرمایه گذاری
الموضوعات : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارامیررضا کنجکاو منفرد 1 , سعید فتحی 2 , بهرام رنجبریان 3
1 - دانشجوی دکتری بازاریابی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد
2 - دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد
3 - استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد
الکلمات المفتاحية: ریسک ادراک شده, سرمایه گذاری, خودکارآمدی, ریسک پذیری,
ملخص المقالة :
برداشت از ریسک یکی از پارامترهای مهم فرآیند تصمیم گیری است به طوری که می تواند تصمیم گیریعقلایی مربوط به انتخاب یک محصول یا خدمت را تغییر دهد. در واقع، ریسک ادراک به عنوان یکی از مهم ترینعوامل تعیین کننده برای درک رفتار مصرف کننده شناخته شده است. بنابراین، توسعه مدلی برای تبیین ریسکادراک شده مشتریان حقیقی در بازار خدمات سرمایه گذاری ضروری است. در این راستا، هدف این پژوهشبررسی نقش واسطه ای ریسک ادراک شده در ارتباط بین متغیرهای روانشناختی و آگاهی و تمایل به سرمایهگذاری مشتریان خدمات سرمایه گذاری است. این پژوهش که در سال 1393 انجام یافته است از نظر ماهیتتوصیفی و از نظر هدف توسعه ای کاربردی است و جامعه آماری آن را مشتریان شرکت های کارگزاری تهران -تشکیل می دهد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر استفادهشده است. نتایج نشان داد که ریسک پذیری، اعتماد، خودکارآمدی و آگاهی سرمایه گذران تاثیر معنی داری برریسک ادراک شده آنها دارند. در این راستا، بیشترین اثرگذاری بر ریسک ادراک شده مربوط به دانش و آگاهیسرمایه گذران است. علاوه بر این ریسک ادراک شده بر نگرش و تمایل به سرمایه گذاری اثرگذار می باشد.
* اثرزاده، رضا؛ بجانی، حسین؛ ملکی نیا، عماد. (1390). بررسی خودکارآمدی نیروی انسانی در سازمان ها و ارائه الگوی مفهومی برای سنجش آن، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هشتم، شماره 37، صص 95-117.
* پناهی، بلال، (1389)، وضعیت اعتماد و تأثیر آن بر میزان پذیرش ریسک دولت الکترونیک، پژوهش های مدیریت، سال سوم، شماره هفتم، صص 149-168.
* خدمتگذار، حمیدرضا؛ حنفی زاده، پیام؛ کیانپور، راضیه. (1389)، نقش ابعاد ریسک ادراک شده مشتریان بانک ها در پذیرش بانکداری اینترنتی در ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال پنجم، شماره 20، صص 49-68.
* رنجبریان، بهرام؛ جلیلوند، محمدرضا؛ فتحی، سعید، (1390)، تأثیر تبلیغات شفاهی بر جذب گردشگران خارجی: مورد مطالعه شهر اصفهان، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، سال 26، شماره 4، صص 17567-17547.
* قاضی طباطبایی، سید محمود. (1381). فرایند تدوین و اجرا و تفسیر ستاده های مدل لیزرل، یک مثال عینی، دانشگاه تبریز، سالنامه پژوهشی، شماره یک، انتشارات سمت.
* Bandura, A, (1977), Self-efficacy: Towards a unifying theory of behavior change, Psychological Review, Vol. 84, No. 2, pp. 191-215.
* Bandura, A. (1995), Self-Efficacy in changing societies, Cambridge University Press.
* Chew, E. Y. T and Jahari, S. A. (2014), Destination image as a mediator between perceived risks and revisit intention: A case of post-disaster Japan, Tourism Management, Vol. 40, No. 1, pp. 382-393.
* Cho, J. & Lee, J. (2006). An integrated model of risk and risk-reducing strategies, Journal of Business Research, Vol. 59, No. 1, pp. 112 – 120.
* Cigdem, A., Gumussoy, B. & Calisir, F. (2009). Understanding factors affecting e-reverse auction use: An integrative approach, Computers in Human Behavior, Vol. 25, No. 12, pp. 975–988.
* Davis, F.D. (1993), User acceptance of information technology: system characteristics, user Perceptions and behavioral impacts, International Journal of Man-Machine Studies, 38, 475-87.
* Delgado-Ballester, E. and Munuera-Aleman, J.L. (2001), Brand trust in the context of consumer loyalty, European Journal of Marketing, Vol. 35 No. 11/12, pp. 1238-58.
* Dulebohn, J. H. (2002) an investigation of the determinants of investment risk behavior in employer-sponsored retirement plans. Journal of Management, Vol. 28, No. 1, pp. 3–26.
* Fischhoff, B, Lichtenstein, S, Slovic, P, Derby S. L, Keeney, R. L. (1981), Acceptable risk. New York, NY’ Cambridge University Press.
* Fung, I.W.H., Lo, T.Y., Tung, K.C.F., (2012). Towards a better reliability of risk assessment: Developing of a qualitative & quantitative risk evaluation model (Q2 REM) for different trades of construction works in Hong Kong. Accident Analysis and Prevention, Vol. 48, pp. 167–184.
* Henry, j. w. and Stone, r. w., (1994), A structural equation model of enduser satisfaction with a computer-based medical information systems. Information Resources Management Journal, 7, 21 – 33.
* Howcroft, B., Hamilton, R. and Hewer, P. (2002), Consumer attitude and the usage and adoption of home-based banking in the United Kingdom, International Journal of Bank Marketing, 20(3),111-21.
* Irvine, W. & Anderson, A.R., (2006), The Effect of Disaster on Peripheral Tourism Places and the Dissection of Prospective Visitors, Y. Mansfeld & A. Pizam (Eds.), Tourism, security & safety, From Theory to Practice, Oxford, Butterworth-Heinemann.
* Krueger N, Dickinson PR. (1994), How believing in ourselves increases risk taking. Decision Science, Vol. 25, No. 3, pp. 385-400.
* Laws, E. and Prideaux, B. (2005). Crisis management: A suggested typology, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol. 19, No. 2/3, pp. 1-8.
* Linh, P. T. T. (2009), The effect of perceived risk on attitudes, intention and consumption of fish in Hanoi, Master Thesis in Fisheries and Aquaculture Management and Economics, Norwegian College of Fishery Science, University of Tromso, Norway.
* Mayer, R.C., Davis, H.C. and Schoorman, F.D. (1995), An integrative model of organizational trust, Academy of Management Review, Vol. 20, No. 3, pp. 709-34.
* Pavlou, P.A. (2003), Consumer acceptance of electronic commerce: integrating trust and risk with the technology acceptance model, International Journal of Electronic Commerce, 7(3), 101-34.
* Reichel, A.; Fuchs, G. and Uriely, N. (2007). Perceived risk and the non-institutionalized tourist role: The case of Israeli student ex-backpackers", Journal of Travel Research, Vol. 46, No. 3, pp. 217-226.
* Reichheld, F. and Schefter, P. (2000), E-loyalty: your secret weapon on the web, Harvard Business Review, Vol. 78, No. 4, pp. 105-14.
* Reisinger, Y. and Mavondo, F. (2005). Travel anxiety and intentions to travel internationally: Implications of travel risk perceptions, Journal of Travel Research, Vol. 43, No. 3, pp. 212-225.
* Riaz, L., Hunjra, A. I., Azam, R. I. (2012), Impact of Psychological Factors on Investment Decision Making Mediating by Risk Perception: A Conceptual Study, Middle-East Journal of Scientific Research, 12 (6), pp. 789-795.
* Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2010), a Beginner s Guide to Structural Equation Modeling, Third Edition, Mahwah, NJ: Erlbaum and Associates.
* Shafi, H., Akram, M., Hussain, M., Sajjad, S. I., (2011), Relationship between Risk Perception and Employee Investment Behavior, Journal of Economics and Behavioral Studies, Vol. 3, No. 6, pp. 345-351.
* Sheau-Fen, Y., Sun-May, L., Yu-Ghee, W. (2012), Store brand proneness: Effects of perceived risks, quality and familiarity, Australasian Marketing Journal, Vol. 20, No. 1, pp. 48–58.
* Singh, R. and Bhowal, A. (2011), Development of marketing-driven measure of risk perception, Journal of Risk Finance, Vol. 12, No. 2, pp. 140-152.
* Taylor, L. A, Hall, P. D, Cosier, R. A, Goodwin, V. L. (1996), Outcome feedback effects on risk propensity in an MCPLP task. Journal of Management, Vol. 22, No. 2, pp. 299– 322.
* Warkentin, M., Gefen, D., Pavlou, P., Rose, G., (2002). Encouraging citizen adoption of e-government by building trust. Electronic Markets, Vol. 12, No. 3, pp. 157–162.
* Warkentin, M., Gefen, D., Pavlou, P., Rose, G., (2002). Encouraging citizen adoption of e-government by building trust. Electronic Markets, Vol. 12, No. 3, pp. 157–162.
* Weber, E.U., Blais, A.R., Betz, N.E., (2002). A domain-specific risk-attitude scale: measuring risk perceptions and risk behaviors. Journal of Behavioral Decision Making, Vol. 15, No. 4, pp. 263–290.
* Yeung, R., Yee, W., Morris, J. (2010). The effects of risk-reducing strategies on consumer perceived risk and on purchase likelihood, British Food Journal, Vol. 112 No. 3, pp. 306-322
* Yiu, C. S., Grant, Y. K. & Edgar, D. (2007). Factors affecting the adoption of internet banking in Hong Kong: implications for the banking sector. International Journal of Information Management, Vol. 27, No. 5, pp. 336–351